Μαλαισία: Μια τραγική διαδοχή γεγονότων χωρίς ακόμη επίλογο
17.03.2014
11:54
Όλα τα σενάρια
Σχεδόν δέκα ημέρες μετά την εξαφάνιση του Μπόινγκ 777 της Malaysia Airlines, η τύχη του αεροπλάνου παραμένει άγνωστη, αλλά η έρευνα αποκαλύπτει σιγά-σιγά την τραγική διαδοχή των γεγονότων των τελευταίων ωρών, από την οποία δεν λείπει παρά ο επίλογος.
Οι ερευνητές είναι πλέον πεπεισμένοι πως το αεροσκάφος, τα κύρια συστήματα επικοινωνίας του οποίου με τον έξω κόσμο απενεργοποιήθηκαν "εσκεμμένα", εξετράπη από το δρομολόγιό του και συνέχισε να πετάει για πολλές ώρες.
Είκοσι έξι χώρες συμμετέχουν στις έρευνες που διεξάγονται πάνω σε δύο διαδρόμους, στο βόρειο και το νότιο τμήμα του Ινδικού Ωκεανού.
Η εξέλιξη των γεγονότων, σύμφωνα με ένα σενάριο που έχει σε μεγάλο βαθμό επιβεβαιωθεί από τις αρχές των ενδιαφερόμενων χωρών, έχει ως εξής:
Το Σάββατο 8 Μαρτίου, η πτήση MH370 απογειώνεται στις 00:41 (18:41 ώρα Ελλάδας της Παρασκευής) από την Κουάλα Λουμπούρ με 239 επιβαίνοντες, οι 227 από τους οποίους επιβάτες, και κατεύθυνση το Πεκίνο.
Τη νυκτερινή πτήση πραγματοποιούν ο κυβερνήτης Ζαχαρίε Άχμαντ Σαχ, 53 ετών, περισσότερα από 30 από τα οποία έχει περάσει στους κόλπους της Malaysia Airlines, και ο συγκυβερνήτης Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ, 27 ετών.
Οι ερευνητές είναι πλέον πεπεισμένοι πως το αεροσκάφος, τα κύρια συστήματα επικοινωνίας του οποίου με τον έξω κόσμο απενεργοποιήθηκαν "εσκεμμένα", εξετράπη από το δρομολόγιό του και συνέχισε να πετάει για πολλές ώρες.
Είκοσι έξι χώρες συμμετέχουν στις έρευνες που διεξάγονται πάνω σε δύο διαδρόμους, στο βόρειο και το νότιο τμήμα του Ινδικού Ωκεανού.
Η εξέλιξη των γεγονότων, σύμφωνα με ένα σενάριο που έχει σε μεγάλο βαθμό επιβεβαιωθεί από τις αρχές των ενδιαφερόμενων χωρών, έχει ως εξής:
Το Σάββατο 8 Μαρτίου, η πτήση MH370 απογειώνεται στις 00:41 (18:41 ώρα Ελλάδας της Παρασκευής) από την Κουάλα Λουμπούρ με 239 επιβαίνοντες, οι 227 από τους οποίους επιβάτες, και κατεύθυνση το Πεκίνο.
Τη νυκτερινή πτήση πραγματοποιούν ο κυβερνήτης Ζαχαρίε Άχμαντ Σαχ, 53 ετών, περισσότερα από 30 από τα οποία έχει περάσει στους κόλπους της Malaysia Airlines, και ο συγκυβερνήτης Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ, 27 ετών.
Το Μπόινγκ 777-200 φέρει αρκετά καύσιμα για να πετάει οκτώ ώρες: έξι ώρες ως το Πεκίνο και δύο ώρες ως ρεζέρβα ασφαλείας, σύμφωνα με τους κανονισμούς που ισχύουν στην πολιτική αεροπορία.
Το σύστημα μηνυμάτων ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System) που μεταδίδει στην εταιρεία μηνύματα για οποιεσδήποτε ανωμαλίες κατά την πτήση, βλάβες ή διακοπή του συστήματος, σταματάει να εκπέμπει στη 01:07. Η απενεργοποίηση αυτού του συστήματος δεν μπορεί να γίνει παρά από πιλότο ή από κάποιον μυημένο, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.
Λίγο μετά, ο μαλαισιανός έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας ανακοινώνει στους πιλότους ότι θα εγκαταλείψουν τον εναέριο χώρο της χώρας και θα μπουν στο βιετναμικό εναέριο χώρο. Οι ελεγκτές καταγράφουν τότε το τελευταίο προφορικό μήνυμα από το κοκπίτ: "Όλα καλά, καληνύχτα". Η ταυτότητα του προσώπου που το εξέπεμψε --ο πιλότος; ο συγκυβερνήτης; άλλο πρόσωπο;-- δεν έχει επιβεβαιωθεί, αλλά αυτός που μίλησε έπρεπε να γνωρίζει πως το ACARS έχει απενεργοποιηθεί.
Οι τρανσπόντερ --που παρέχουν ενδείξεις σε πραγματικό χρόνο για τη θέση και το ύψος του αεροπλάνου-- απενεργοποιήθηκαν 14 λεπτά μετά το ACARS, στη 01:21. Αντίθετα από το ACARS, η διακοπή της λειτουργίας των τρανσπόντερ είναι κάτι σχετικά εύκολο : είχε διακοπεί στα τρία από τα τέσσερα αεροπλάνα στα οποία είχε γίνει αεροπειρατεία την 11η Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ.
Το αεροπλάνο εξαφανίζεται από τις οθόνες των ραντάρ της μαλαισιανής πολιτικής αεροπορίας στη 01:30. Συνεχίζει να εμφανίζεται στα στρατιωτικά ραντάρ μέχρι τις 02:15, αλλά δεν ταυτοποιείται αμέσως ως η πτήση MH370.
Στα μισά του δρόμου ανάμεσα στις ακτές της Μαλαισίας και αυτές του Βιετνάμ, το αεροπλάνο πραγματοποιεί μια ξαφνική αλλαγή πορείας, προς δυσμάς, κατευθυνόμενο προς τη μαλαϊκή χερσόνησο, και στη συνέχεια βορειοδυτικά.
Σύμφωνα με τους "Νιού Γιόρκ Τάιμς", το αεροπλάνο άλλαξε πολλές φορές κατεύθυνση και ύψος, μετά την απώλεια της επαφής μαζί του.
Το αεροπλάνο φέρεται ότι ανέβηκε ως τα 45.000 πόδια (περίπου 13.700 μέτρα ύψος), πολύ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο για ένα Μπόινγκ 777, πριν κατεβεί με ακανόνιστο τρόπο μέχρι τα 23.000 πόδια, δηλαδή κάτω από το ύψος πτήσης του, πλησιάζοντας το Πενάνγκ, ένα πυκνοκατοικημένο νησί της Μαλαισίας.
Οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν επιβεβαιωθεί από τις αρχές.
Η τελευταία δορυφορική επικοινωνία καταγράφηκε στις 08:11, καθώς το αεροπλάνο είχε τότε σχεδόν εξαντλήσει τα αποθέματα των καυσίμων του. Δυστυχώς τα δεδομένα αυτά δεν επιτρέπουν το γεωγραφικό εντοπισμό του. Εντούτοις οι παρατηρήσεις έχουν επιτρέψει να χαραχθούν δύο μεγάλα τόξα --το ένα από τη βόρεια Μαλαισία ως την κεντρική Ασία, το άλλο στο νότιο τμήμα του Ινδικού Ωκεανού-- που πιστεύεται ότι διασταυρώνονται με την πορεία που ακολούθησε το αεροπλάνο.
Το σύστημα μηνυμάτων ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System) που μεταδίδει στην εταιρεία μηνύματα για οποιεσδήποτε ανωμαλίες κατά την πτήση, βλάβες ή διακοπή του συστήματος, σταματάει να εκπέμπει στη 01:07. Η απενεργοποίηση αυτού του συστήματος δεν μπορεί να γίνει παρά από πιλότο ή από κάποιον μυημένο, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.
Λίγο μετά, ο μαλαισιανός έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας ανακοινώνει στους πιλότους ότι θα εγκαταλείψουν τον εναέριο χώρο της χώρας και θα μπουν στο βιετναμικό εναέριο χώρο. Οι ελεγκτές καταγράφουν τότε το τελευταίο προφορικό μήνυμα από το κοκπίτ: "Όλα καλά, καληνύχτα". Η ταυτότητα του προσώπου που το εξέπεμψε --ο πιλότος; ο συγκυβερνήτης; άλλο πρόσωπο;-- δεν έχει επιβεβαιωθεί, αλλά αυτός που μίλησε έπρεπε να γνωρίζει πως το ACARS έχει απενεργοποιηθεί.
Οι τρανσπόντερ --που παρέχουν ενδείξεις σε πραγματικό χρόνο για τη θέση και το ύψος του αεροπλάνου-- απενεργοποιήθηκαν 14 λεπτά μετά το ACARS, στη 01:21. Αντίθετα από το ACARS, η διακοπή της λειτουργίας των τρανσπόντερ είναι κάτι σχετικά εύκολο : είχε διακοπεί στα τρία από τα τέσσερα αεροπλάνα στα οποία είχε γίνει αεροπειρατεία την 11η Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ.
Το αεροπλάνο εξαφανίζεται από τις οθόνες των ραντάρ της μαλαισιανής πολιτικής αεροπορίας στη 01:30. Συνεχίζει να εμφανίζεται στα στρατιωτικά ραντάρ μέχρι τις 02:15, αλλά δεν ταυτοποιείται αμέσως ως η πτήση MH370.
Στα μισά του δρόμου ανάμεσα στις ακτές της Μαλαισίας και αυτές του Βιετνάμ, το αεροπλάνο πραγματοποιεί μια ξαφνική αλλαγή πορείας, προς δυσμάς, κατευθυνόμενο προς τη μαλαϊκή χερσόνησο, και στη συνέχεια βορειοδυτικά.
Σύμφωνα με τους "Νιού Γιόρκ Τάιμς", το αεροπλάνο άλλαξε πολλές φορές κατεύθυνση και ύψος, μετά την απώλεια της επαφής μαζί του.
Το αεροπλάνο φέρεται ότι ανέβηκε ως τα 45.000 πόδια (περίπου 13.700 μέτρα ύψος), πολύ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο για ένα Μπόινγκ 777, πριν κατεβεί με ακανόνιστο τρόπο μέχρι τα 23.000 πόδια, δηλαδή κάτω από το ύψος πτήσης του, πλησιάζοντας το Πενάνγκ, ένα πυκνοκατοικημένο νησί της Μαλαισίας.
Οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν επιβεβαιωθεί από τις αρχές.
Η τελευταία δορυφορική επικοινωνία καταγράφηκε στις 08:11, καθώς το αεροπλάνο είχε τότε σχεδόν εξαντλήσει τα αποθέματα των καυσίμων του. Δυστυχώς τα δεδομένα αυτά δεν επιτρέπουν το γεωγραφικό εντοπισμό του. Εντούτοις οι παρατηρήσεις έχουν επιτρέψει να χαραχθούν δύο μεγάλα τόξα --το ένα από τη βόρεια Μαλαισία ως την κεντρική Ασία, το άλλο στο νότιο τμήμα του Ινδικού Ωκεανού-- που πιστεύεται ότι διασταυρώνονται με την πορεία που ακολούθησε το αεροπλάνο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr