Παγκόσμιο σοκ από το αμόκ του πιλότου που οδήγησε στο θάνατο 149 ανθρώπους
26.03.2015
18:44
Τραγική ειρωνεία: Ο 28χρονος συγκυβερνήτης Αντρέας Λούμπιτς υλοποίησε το αποκρουστικό σχέδιό του και σκότωσε τους 149 επιβαίνοντες χρησιμοποιώντας το σύστημα προστασίας που μπήκε στα πιλοτήρια των αεροσκαφών μετά την 11η Σεπτεμβρίου
Η τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου δεν σκόρπισε μόνο το θάνατο σε χιλιάδες ανθρώπων, αλλά οδήγησε σε μία σειρά σημαντικών αλλαγών στους κανόνες ασφαλείας των αεροδρομίων και των αεροσκαφών. Μετά την φρικτή επίθεση των μελών της Αλ Κάιντα που στιγμάτισε την σύγχρονη ιστορία, το σύστημα ασφαλείας στο εσωτερικό των αεροσκαφών τροποποιήθηκε ώστε να αποτρέπεται η είσοδος στο πιλοτήριο σε επίδοξους τρομοκράτες.
Η τραγική ειρωνεία, όμως, είναι πως αυτού του είδους τροποποίηση που αφορά στην προστασία από τρομοκρατικές επιθέσεις έχει εφαρμοστεί και στα Airbus A320 όπως αυτό της Germanwings που συνετρίβη στις Γαλλικές Άλπεις και το χρησιμοποίησε ο 28χρονος Αντρέας Λούμπιτς, παρασύροντας στο θάνατο 150 επιβαίνοντες.
Η τραγική ειρωνεία, όμως, είναι πως αυτού του είδους τροποποίηση που αφορά στην προστασία από τρομοκρατικές επιθέσεις έχει εφαρμοστεί και στα Airbus A320 όπως αυτό της Germanwings που συνετρίβη στις Γαλλικές Άλπεις και το χρησιμοποίησε ο 28χρονος Αντρέας Λούμπιτς, παρασύροντας στο θάνατο 150 επιβαίνοντες.
Μάλιστα, σύμφωνα με την τεχνολογία αυτή μόλις κάποιος βγει από το κόκπιτ η πόρτα κλειδώνει αυτόματα, ώστε να αποτρέπονται αεροπειρατείες, ενώ η πόρτα του μοιραίου αεροσκάφους είχε ενισχυθεί περαιτέρω για να αποτραπεί η είσοδος αγνώστων στο χώρο.
Παράλληλα, ο χειριστής έχει τη δυνατότητα να «μπλοκάρει» την πόρτα εσωτερικά, όπως φέρεται να έκανε ο συγκυβερνήτης Αντρέας Λούμπιτς, με αποτέλεσμα ο κυβερνήτης Πάτρικ Σοντεχάιμερ να μην καταφέρει να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους εφόσον είχε κλειδωθεί έξω από το πιλοτήριο.
Βέβαια, ο κυβερνήτης έχει τη δυνατότητα να πληκτρολογήσει ειδικό κωδικό κινδύνου ώστε να μπει στο κόκπιτ, εντούτοις, εικάζεται πως ο Λούμπιτς εμπόδισε τη διαδικασία αυτή.
Σύμφωνα με τον κ. Ακριβό Τσολάκη, διερευνητή αεροπορικών ατυχημάτων, «ακόμα και αν ισχύει το σενάριο που θέλει τον πιλότο να ξεχνάει τον κωδικό που ανοίγει την πόρτα στο πιλοτήριο, η προϊσταμένη των επιβατών γνωρίζει τον κωδικό και μπορεί να ανοίξει η ίδια την πόρτα».
Την ίδια στιγμή, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας ξεκαθαρίζει ότι η πόρτα του κόκπιτ δεν ανοίγει εξωτερικά. Ωστόσο, αν κάποιος παραμείνει έξω από το κόκπιτ μπορεί να χτυπήσει την πόρτα ή να χτυπήσει κουδούνι. Όμως, όποιος βρίσκεται μέσα στο πιλοτήριο έχει τη δυνατότητα να «μπλοκάρει» την πόρτα κάτι που ενδέχεται να συνέβη στην περίπτωση του μοιραίου Airbus.
Μιλώντας σε δημοσιογράφους ο κ. Ρομπέν «έδειξε» τον συγκυβερνήτη του Airbus της γερμανικής εταιρείας ως τον μοναδικό υπεύθυνο για την αεροπορική τραγωδία, υποστηρίζοντας πως εσκεμμένα επέλεξε να καταστρέψει το αεροπλάνο.
Πρόκειται για τον 28χρονο Γερμανό Αντρέας Λούμπιτς, ο οποίος είχε μόλις 630 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του και ο οποίος φέρεται να ήταν μόνος του στο πιλοτήριο την ώρα της συντριβής.
Σύμφωνα με τον εισαγγελέα όλα κυλούσαν ομαλά μέχρι τη στιγμή που ο πιλότος του αεροσκάφους αποφάσισε να βγει από το πιλοτήριο και να επισκεφτεί στην τουαλέτα.
«Δεν έχουμε ακούσει κάτι που δεν ήταν φυσιολογικό. Μιλούσαν ήρεμα και φυσιολογικά», είπε ο κ. Ρόμπεν αναφερόμενος στις συνομιλίες πριν βγει από το πιλοτήριο ο έμπειρος κυβερνήτης και πρόσθεσε: «Κάποια στιγμή ο πιλότος ζήτησε από τον συγκυβερνήτη να πάρει τα ηνία της πτήσης και ταυτόχρονα ακούστηκε ο θόρυβος ενός καθίσματος που πάει προς τα πίσω και η πόρτα να ανοίγει».
Τα ηχητικά ντοκουμέντα έδειξαν πως ο πιλότος πήγε στην τουαλέτα και ότι ο συγκυβερνήτης παρέμεινε στο εσωτερικό του πιλοτηρίου, ωστόσο, όταν ο πρώτος επέστρεψε και άρχισε να χτυπά την πόρτα, ζητώντας πρόσβαση στο εσωτερικό του πιλοτηρίου, ωστόσο, δεν υπήρξε κάποια απάντηση.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον εισαγγελέα, το στοιχείο που έδειξε ότι ο συγκυβερνήτης δεν είχε χάσει τις αισθήσεις του εκείνη την ώρα ήταν πως ακουγόταν να ανασαίνει κανονικά.
«Δεν μιλούσε, αλλά ακουγόταν ο ήχος της αναπνοής του», είπε ο κ. Ρομπέν και πρόσθεσε: «Ο συγκυβερνήτης δεν ξαναμιλάει. Ακούγεται ο ήχος της αναπνοής του».
Στη συνέχεια, ο εισαγγελέας είπε πως ακούστηκε ο πύργος ελέγχου της Μασσαλίας να ζητά επικοινωνία με το πιλοτήριο, τονίζοντας πως δεν υπήρχε καμιά απόκριση,
Τότε, όπως σημείωσε, οι ελεγκτές ζήτησαν να ενεργοποιηθεί η επείγουσα διαδικασία βοήθειας, ώστε το αεροσκάφος να έχει προτεραιότητα σε σχέση με άλλα, ενώ ζήτησαν και τη βοήθεια και άλλων αεροσκαφών, προκειμένου να ανακτηθεί η επικοινωνία με το Airbus320.
«Ο συναγερμός ενεργοποιήθηκε προκειμένου να δείξει στο πλήρωμα ότι βρίσκεται πολύ κοντά στο έδαφος και εκείνη την ώρα ακούμε τα χτυπήματα στην πόρτα να γίνονται πολύ πιο δυνατά», σημείωσε ο εισαγγελέας.
Μάλιστα, ανέφερε πως πριν πριν την οριστική πρόσκρουση του Airbus 320 στο έδαφος ακούστηκε ένας θόρυβος που ήταν «σαν μία πρώτη πρόσκρουση στο έδαφος», πριν τελικά το αεροσκάφος συντριβεί στο βουνό.
Παράλληλα, διευκρίνισε πως δεν υπήρξε κανένα σήμα κινδύνου που να δόθηκε από το πιλοτήριο και καμία απάντηση στο πλήθος των εκκλήσεων που έγιναν από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τον εισαγγελέα της Μασσαλίας η ερμηνεία των επικεφαλής των ερευνών, με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία, είναι ότι ο συγκυβερνήτης αρνήθηκε να ανοίξει την πόρτα της καμπίνας και εσκεμμένα ενεργοποίησε το κουμπί που οδηγεί στην απώλεια ύψους και έστειλε το αεροπλάνο στη μοιραία κάθοδό του.
«O συγκυβερνήτης εσκεμμένα επέλεξε να οδηγήσει σε κάθοδο το αεροπλάνο», είπε και πρόσθεσε πως ο 28χρονος Γερμανός ανέπνεε κανονικά και «δεν είπε ούτε μία λέξη πριν τη συντριβή».
«Τα πάντα εστιάζονται στη συμπεριφορά του συγκυβερνήτη που έμεινε κλειδωμένος στο πιλοτήριο», δήλωσε.
Ωστόσο, ο κ. Ρομπέν διευκρίνισε πως ο συγκυβερνήτης «δεν είχε καταγραφεί ως τρομοκράτης» και ότι τα στοιχεία δείχνουν πως «είχε βούληση να καταστρέψει το αεροπλάνο», προσθέτοντας παράλληλα ότι δεν υπάρχουν λόγοι για να θεωρηθεί η συντριβή τρομοκρατική ενέργεια».
Τέλος, σύμφωνα πάντα με τον εισαγγελέα, τα θύματα δεν αντελήφθησαν πως το αεροπλάνο πρόκειται να συντριβεί παρά «την εντελώς τελευταία στιγμή».
«Έχασαν ακαριαία τη ζωή τους και ακούστηκαν κραυγές τις εντελώς τελευταίες στιγμές», είπε.
Αναλυτικότερα, το σύστημα που κλειδώνει την πόρτα Cockpit Door Locking System (CDLS) οδηγεί σε ηλεκτρονικό κλείδωμα και ξεκλείδωμά της, ενώ βρίσκεται ανάμεσα στους δύο χειριστές και διαθέτει διακόπτη που ελέγχει την πόρτα.
Μέσω κάμερας, μάλιστα, οι χειριστές βλέπουν ποιος επιχειρεί να εισέλθει στο χώρο και έχουν τη δυνατότητα να αποτρέψουν την είσοδό του.
Το πλήρωμα καμπίνας διαθέτει τον απαραίτητο κωδικό για να αποκτήσει πρόσβαση στο θάλαμο διακυβέρνησης σε περίπτωση ανάγκης, ωστόσο, και πάλι ο πιλότος μπορεί να αποτρέψει την είσοδο.
Συγκεκριμένα, σε ένα Airbus A320 τρεις είναι οι ρυθμίσεις: «Unlock» όπου το πλήρωμα καμπίνας μπορεί να ανοίξει την πόρτα, «Normal» όπου οι ασφάλειες είναι κλειδωμένες, αλλά η πρόσβαση επιτρέπεται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και «Lock», όπου η πόρτα κλειδώνει με αποτέλεσμα η είσοδος έκτακτης ανάγκης και η λειτουργία στο κουδούνι και το πληκτρολόγιο στο πάνελ της πόρτας να αναστέλλεται για ένα προεπιλεγμένο χρονικό διάστημα 5-20 λεπτών.
Παράλληλα, ο χειριστής έχει τη δυνατότητα να «μπλοκάρει» την πόρτα εσωτερικά, όπως φέρεται να έκανε ο συγκυβερνήτης Αντρέας Λούμπιτς, με αποτέλεσμα ο κυβερνήτης Πάτρικ Σοντεχάιμερ να μην καταφέρει να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους εφόσον είχε κλειδωθεί έξω από το πιλοτήριο.
Βέβαια, ο κυβερνήτης έχει τη δυνατότητα να πληκτρολογήσει ειδικό κωδικό κινδύνου ώστε να μπει στο κόκπιτ, εντούτοις, εικάζεται πως ο Λούμπιτς εμπόδισε τη διαδικασία αυτή.
Σύμφωνα με τον κ. Ακριβό Τσολάκη, διερευνητή αεροπορικών ατυχημάτων, «ακόμα και αν ισχύει το σενάριο που θέλει τον πιλότο να ξεχνάει τον κωδικό που ανοίγει την πόρτα στο πιλοτήριο, η προϊσταμένη των επιβατών γνωρίζει τον κωδικό και μπορεί να ανοίξει η ίδια την πόρτα».
Την ίδια στιγμή, ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας ξεκαθαρίζει ότι η πόρτα του κόκπιτ δεν ανοίγει εξωτερικά. Ωστόσο, αν κάποιος παραμείνει έξω από το κόκπιτ μπορεί να χτυπήσει την πόρτα ή να χτυπήσει κουδούνι. Όμως, όποιος βρίσκεται μέσα στο πιλοτήριο έχει τη δυνατότητα να «μπλοκάρει» την πόρτα κάτι που ενδέχεται να συνέβη στην περίπτωση του μοιραίου Airbus.
Εισαγγελέας Μασσαλίας: Ο συγκυβερνήτης έριξε το αεροπλάνο
Σε δραματικές αποκαλύψεις αναφορικά με την τραγωδία στις γαλλικές Άλπεις με το αεροσκάφος της Germanwings προχώρησε το μεσημέρι της Πέμπτης ο εισαγγελέας της Μασσαλίας, Μπρις Ρομπέν,Μιλώντας σε δημοσιογράφους ο κ. Ρομπέν «έδειξε» τον συγκυβερνήτη του Airbus της γερμανικής εταιρείας ως τον μοναδικό υπεύθυνο για την αεροπορική τραγωδία, υποστηρίζοντας πως εσκεμμένα επέλεξε να καταστρέψει το αεροπλάνο.
Πρόκειται για τον 28χρονο Γερμανό Αντρέας Λούμπιτς, ο οποίος είχε μόλις 630 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του και ο οποίος φέρεται να ήταν μόνος του στο πιλοτήριο την ώρα της συντριβής.
Σύμφωνα με τον εισαγγελέα όλα κυλούσαν ομαλά μέχρι τη στιγμή που ο πιλότος του αεροσκάφους αποφάσισε να βγει από το πιλοτήριο και να επισκεφτεί στην τουαλέτα.
«Δεν έχουμε ακούσει κάτι που δεν ήταν φυσιολογικό. Μιλούσαν ήρεμα και φυσιολογικά», είπε ο κ. Ρόμπεν αναφερόμενος στις συνομιλίες πριν βγει από το πιλοτήριο ο έμπειρος κυβερνήτης και πρόσθεσε: «Κάποια στιγμή ο πιλότος ζήτησε από τον συγκυβερνήτη να πάρει τα ηνία της πτήσης και ταυτόχρονα ακούστηκε ο θόρυβος ενός καθίσματος που πάει προς τα πίσω και η πόρτα να ανοίγει».
Τα ηχητικά ντοκουμέντα έδειξαν πως ο πιλότος πήγε στην τουαλέτα και ότι ο συγκυβερνήτης παρέμεινε στο εσωτερικό του πιλοτηρίου, ωστόσο, όταν ο πρώτος επέστρεψε και άρχισε να χτυπά την πόρτα, ζητώντας πρόσβαση στο εσωτερικό του πιλοτηρίου, ωστόσο, δεν υπήρξε κάποια απάντηση.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον εισαγγελέα, το στοιχείο που έδειξε ότι ο συγκυβερνήτης δεν είχε χάσει τις αισθήσεις του εκείνη την ώρα ήταν πως ακουγόταν να ανασαίνει κανονικά.
«Δεν μιλούσε, αλλά ακουγόταν ο ήχος της αναπνοής του», είπε ο κ. Ρομπέν και πρόσθεσε: «Ο συγκυβερνήτης δεν ξαναμιλάει. Ακούγεται ο ήχος της αναπνοής του».
Στη συνέχεια, ο εισαγγελέας είπε πως ακούστηκε ο πύργος ελέγχου της Μασσαλίας να ζητά επικοινωνία με το πιλοτήριο, τονίζοντας πως δεν υπήρχε καμιά απόκριση,
Τότε, όπως σημείωσε, οι ελεγκτές ζήτησαν να ενεργοποιηθεί η επείγουσα διαδικασία βοήθειας, ώστε το αεροσκάφος να έχει προτεραιότητα σε σχέση με άλλα, ενώ ζήτησαν και τη βοήθεια και άλλων αεροσκαφών, προκειμένου να ανακτηθεί η επικοινωνία με το Airbus320.
«Ο συναγερμός ενεργοποιήθηκε προκειμένου να δείξει στο πλήρωμα ότι βρίσκεται πολύ κοντά στο έδαφος και εκείνη την ώρα ακούμε τα χτυπήματα στην πόρτα να γίνονται πολύ πιο δυνατά», σημείωσε ο εισαγγελέας.
Μάλιστα, ανέφερε πως πριν πριν την οριστική πρόσκρουση του Airbus 320 στο έδαφος ακούστηκε ένας θόρυβος που ήταν «σαν μία πρώτη πρόσκρουση στο έδαφος», πριν τελικά το αεροσκάφος συντριβεί στο βουνό.
Παράλληλα, διευκρίνισε πως δεν υπήρξε κανένα σήμα κινδύνου που να δόθηκε από το πιλοτήριο και καμία απάντηση στο πλήθος των εκκλήσεων που έγιναν από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τον εισαγγελέα της Μασσαλίας η ερμηνεία των επικεφαλής των ερευνών, με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία, είναι ότι ο συγκυβερνήτης αρνήθηκε να ανοίξει την πόρτα της καμπίνας και εσκεμμένα ενεργοποίησε το κουμπί που οδηγεί στην απώλεια ύψους και έστειλε το αεροπλάνο στη μοιραία κάθοδό του.
«O συγκυβερνήτης εσκεμμένα επέλεξε να οδηγήσει σε κάθοδο το αεροπλάνο», είπε και πρόσθεσε πως ο 28χρονος Γερμανός ανέπνεε κανονικά και «δεν είπε ούτε μία λέξη πριν τη συντριβή».
«Τα πάντα εστιάζονται στη συμπεριφορά του συγκυβερνήτη που έμεινε κλειδωμένος στο πιλοτήριο», δήλωσε.
Ωστόσο, ο κ. Ρομπέν διευκρίνισε πως ο συγκυβερνήτης «δεν είχε καταγραφεί ως τρομοκράτης» και ότι τα στοιχεία δείχνουν πως «είχε βούληση να καταστρέψει το αεροπλάνο», προσθέτοντας παράλληλα ότι δεν υπάρχουν λόγοι για να θεωρηθεί η συντριβή τρομοκρατική ενέργεια».
Τέλος, σύμφωνα πάντα με τον εισαγγελέα, τα θύματα δεν αντελήφθησαν πως το αεροπλάνο πρόκειται να συντριβεί παρά «την εντελώς τελευταία στιγμή».
«Έχασαν ακαριαία τη ζωή τους και ακούστηκαν κραυγές τις εντελώς τελευταίες στιγμές», είπε.
Το «σύστημα ασφαλείας» για το κλείδωμα της πόρτας που οδήγησε στην καταστροφή
Οπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα δεδομένα, ο 28χρονος Γερμανός συγκυβερνήτης Αντρέας Λούμπιτς ασφάλισε την πόρτα από το εσωτερικό του πιλοτηρίου όταν ο πιλότος άφησε για λίγο τη θέση του και για αυτό στη συνέχεια δεν μπόρεσε να εισέλθει στο χώρο.Αναλυτικότερα, το σύστημα που κλειδώνει την πόρτα Cockpit Door Locking System (CDLS) οδηγεί σε ηλεκτρονικό κλείδωμα και ξεκλείδωμά της, ενώ βρίσκεται ανάμεσα στους δύο χειριστές και διαθέτει διακόπτη που ελέγχει την πόρτα.
Μέσω κάμερας, μάλιστα, οι χειριστές βλέπουν ποιος επιχειρεί να εισέλθει στο χώρο και έχουν τη δυνατότητα να αποτρέψουν την είσοδό του.
Το πλήρωμα καμπίνας διαθέτει τον απαραίτητο κωδικό για να αποκτήσει πρόσβαση στο θάλαμο διακυβέρνησης σε περίπτωση ανάγκης, ωστόσο, και πάλι ο πιλότος μπορεί να αποτρέψει την είσοδο.
Συγκεκριμένα, σε ένα Airbus A320 τρεις είναι οι ρυθμίσεις: «Unlock» όπου το πλήρωμα καμπίνας μπορεί να ανοίξει την πόρτα, «Normal» όπου οι ασφάλειες είναι κλειδωμένες, αλλά η πρόσβαση επιτρέπεται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και «Lock», όπου η πόρτα κλειδώνει με αποτέλεσμα η είσοδος έκτακτης ανάγκης και η λειτουργία στο κουδούνι και το πληκτρολόγιο στο πάνελ της πόρτας να αναστέλλεται για ένα προεπιλεγμένο χρονικό διάστημα 5-20 λεπτών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr