ΗΠΑ: Το Μίσιγκαν και το Ουισκόνσιν στόχευαν οι «ρωσικές» διαφημίσεις του Facebook
04.10.2017
10:01
Οι δύο αμερικανικές πολιτείες ήταν καθοριστικές για τη νίκη του Τραμπ στις προεδρικές εκλογές - Διαβάστε πως λειτουργούσαν οι διαφημίσεις που, σύμφωνα με την εκτίμηση του Facebook, είχαν ένα ακροατήριο δέκα εκατομμυρίων χρηστών!
Ένας αριθμός διαφημίσεων του Facebook που συνδέεται με την Ρωσία, είχε ως στόχο τις αμερικανικές πολιτείες του Μίσιγκαν και του Ουισκόνσιν, η σημασία των οποίων ήταν καθοριστική για την προεδρική νίκη του Ντόναλντ Τραμπ τον περασμένο Νοέμβριο, μεταδίδει το CNN επικαλούμενο τέσσερις πηγές με άμεση γνώση για την υπόθεση.
Μερικές από τις διαφημίσεις εμφανίζονται να έχουν εξειδικευμένη στόχευση σε σημαντικές δημογραφικές ομάδες, σε περιοχές των παραπάνω πολιτειών οι οποίες είχαν ουσιαστικό ρόλο στην διαμόρφωση του αποτελέσματος, σύμφωνα με δύο πηγές. Οι διαφημίσεις αυτές, αξιοποιούσαν μία σειρά από αποφασιστικά μηνύματα στο γενικότερο χάος των διαδικτυακών προεκλογικών διαφημίσεων, ενώ προωθούσαν και μηνύματα κατά των μουσουλμάνων, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Ωστόσο, δεν έχει διευκρινιστεί πλήρως -μέχρι τώρα- ποιες περιοχές των ΗΠΑ αποτελούσαν τον κύριο στόχο των διαφημίσεων, καθώς μία πηγή δηλώνει ότι μεγάλος αριθμός διαφημίσεων εμφανίστηκαν σε περιοχές που δεν είχαν ουσιαστική εκλογική σημασία. Από την άλλη μεριά, μερικές από τις διαφημίσεις είχαν ειδική στόχευση να επηρεάσουν την διαμόρφωση της κοινής γνώμης σε περιοχές καθοριστικού εκλογικού ενδιαφέροντος.
Το Μίσιγκαν, ήταν μία από τις πολιτείες όπου το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών κρίθηκε με μικρή διαφορά καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ νίκησε την προεδρική υποψήφια των Δημοκρατικών, με διαφορά 10.700 ψήφων, επί συνόλου περίπου 4,8 εκατομμυρίων καταμετρημένων ψήφων. Το εκλογικό αποτέλεσμα στο Ουισκόνσιν κρίθηκε υπέρ του Τραμπ με διαφορά 22.700 ψήφων. Στις δύο πολιτείες που βρέθηκαν στο επίκεντρο των διαφημίσεων, ο πρόεδρος Τραμπ επικράτησε με ποσοστό μικρότερο του 1%, ενώ οι πολιτείες αυτές, είχαν καθοριστικό ρόλο για την επιλογή του από το Κολέγιο των Εκλεκτόρων.
Οι πηγές δεν διευκρίνισαν την χρονική περίοδο του 2016, κατά την οποία οι διαφημίσεις εμφανίστηκαν στο Μίσιγκαν, αλλά και στο Ουισκόνσιν.
Στο πλαίσιο των ερευνών που βρίσκονται σε εξέλιξη, τόσο το Κογκρέσο, όσο κι ο ανεξάρτητος ανακριτής με εισαγγελικά καθήκοντα, Ρόμπερτ Μιούλερ ερευνούν αν οι Ρώσοι έλαβαν κάποια βοήθεια από τις προεκλογικούς συνεργάτες του προέδρου Τραμπ, αναφορικά με τον καθορισμό της στόχευσης των διαφημίσεων.
Μερικές από τις διαφημίσεις εμφανίζονται να έχουν εξειδικευμένη στόχευση σε σημαντικές δημογραφικές ομάδες, σε περιοχές των παραπάνω πολιτειών οι οποίες είχαν ουσιαστικό ρόλο στην διαμόρφωση του αποτελέσματος, σύμφωνα με δύο πηγές. Οι διαφημίσεις αυτές, αξιοποιούσαν μία σειρά από αποφασιστικά μηνύματα στο γενικότερο χάος των διαδικτυακών προεκλογικών διαφημίσεων, ενώ προωθούσαν και μηνύματα κατά των μουσουλμάνων, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Ωστόσο, δεν έχει διευκρινιστεί πλήρως -μέχρι τώρα- ποιες περιοχές των ΗΠΑ αποτελούσαν τον κύριο στόχο των διαφημίσεων, καθώς μία πηγή δηλώνει ότι μεγάλος αριθμός διαφημίσεων εμφανίστηκαν σε περιοχές που δεν είχαν ουσιαστική εκλογική σημασία. Από την άλλη μεριά, μερικές από τις διαφημίσεις είχαν ειδική στόχευση να επηρεάσουν την διαμόρφωση της κοινής γνώμης σε περιοχές καθοριστικού εκλογικού ενδιαφέροντος.
Το Μίσιγκαν, ήταν μία από τις πολιτείες όπου το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών κρίθηκε με μικρή διαφορά καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ νίκησε την προεδρική υποψήφια των Δημοκρατικών, με διαφορά 10.700 ψήφων, επί συνόλου περίπου 4,8 εκατομμυρίων καταμετρημένων ψήφων. Το εκλογικό αποτέλεσμα στο Ουισκόνσιν κρίθηκε υπέρ του Τραμπ με διαφορά 22.700 ψήφων. Στις δύο πολιτείες που βρέθηκαν στο επίκεντρο των διαφημίσεων, ο πρόεδρος Τραμπ επικράτησε με ποσοστό μικρότερο του 1%, ενώ οι πολιτείες αυτές, είχαν καθοριστικό ρόλο για την επιλογή του από το Κολέγιο των Εκλεκτόρων.
Οι πηγές δεν διευκρίνισαν την χρονική περίοδο του 2016, κατά την οποία οι διαφημίσεις εμφανίστηκαν στο Μίσιγκαν, αλλά και στο Ουισκόνσιν.
Στο πλαίσιο των ερευνών που βρίσκονται σε εξέλιξη, τόσο το Κογκρέσο, όσο κι ο ανεξάρτητος ανακριτής με εισαγγελικά καθήκοντα, Ρόμπερτ Μιούλερ ερευνούν αν οι Ρώσοι έλαβαν κάποια βοήθεια από τις προεκλογικούς συνεργάτες του προέδρου Τραμπ, αναφορικά με τον καθορισμό της στόχευσης των διαφημίσεων.
Οι αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου δεν στάθηκε δυνατό να εντοπιστούν προκειμένου να σχολιάσουν τις εξελίξεις. Τόσο ο πρόεδρος Τραμπ, όσο και υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της κυβέρνησης του, έχουν δηλώσει ότι δεν υπήρξε οποιαδήποτε συνωμοσία με την Ρωσία, ενώ ο ίδιος, έχει χαρακτηρίσει την υπόθεση αυτή, ως “φάρσα.”
Το επίκεντρο του ενδιαφέροντος των διαφημίσεων στο Μίσιγκαν και το Ουισκόνσιν ενισχύει την υπόθεση ότι οι Ρώσοι, προσπάθησαν να αξιοποιήσουν μία ευρεία γκάμα τακτικών προκειμένου να επηρεάσουν το εκλογικό αποτέλεσμα. Το Facebook είχε προηγούμενα γνωστοποιήσει ότι περίπου το 25% του συνόλου των 3.000 διαφημίσεων που αγοράστηκαν από Ρώσους στόχευαν συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές των ΗΠΑ, χωρίς ωστόσο, να γνωστοποιηθούν ακριβείς λεπτομέρειες. Όπως δημοσιοποίησε η εταιρία, από τις διαφημίσεις που είχαν γεωγραφική στόχευση, “οι περισσότερες έτρεξαν το 2015 σε σύγκριση με το 2016.” Σύμφωνα με την εκτίμηση του Facebook το σύνολο της ρωσικής προσπάθειας είχε ένα ακροατήριο χρηστών του Facebook, που αριθμούσε στα δέκα εκατομμύρια ανθρώπους.
Ο Άνταμ Σιφ που είναι Δημοκρατικός και υψηλόβαθμο στέλεχος της Επιτροπής για τις Υπηρεσίες Πληροφοριών στην Βουλή των Αντιπροσώπων, δήλωσε στο CNN ότι η επιτροπή αυτή, αξιολογεί ακόμη την γεωγραφική κάλυψη και επιρροή που είχαν οι διαφημίσεις, αλλά και το ενδεχόμενο να υπήρξε κάποια βοήθεια από πρόσωπα που σχετίζονται με το επιτελείο του προεκλογικού αγώνα του προέδρου Τραμπ. “Είναι προφανές ότι εξετάζουμε την στόχευση των διαφημίσεων, όπως επίσης και οποιαδήποτε στόχευση είχαν οι προσπάθειες προώθησης κατασκευασμένων ή ψευδών ειδήσεων κατά της Χίλαρι Κλίντον, προκειμένου να διαπιστώσουμε εάν υπάρχει κάποια εξειδικευμένη στόχευση, που θα ήταν αδύνατη, εάν δεν υπήρχε πρόσβαση στα στοιχεία ανάλυσης της προεκλογικής εκστρατείας,” δήλωσε χθες το απόγευμα ο Σιφ. Προσθέτοντας: “Στο σημείο αυτό, δεν γνωρίζουμε ακόμη.”
Μία πηγή με άμεση γνώση της υπόθεσης, δήλωσε ότι κάποιες από τις διαφημίσεις είχαν ως στόχο την προσέγγιση ψηφοφόρων που ήταν ευαίσθητοι στα μηνύματα κατά των μουσουλμάνων, που τους χαρακτήριζαν και ως απειλή στον αμερικανικό τρόπο ζωής. Τα διαφημιστικά μηνύματα αυτού του είδους θα ασκούσαν επιρροή από τους ψηφοφόρους που έβλεπαν θετικά την σκληρή γραμμή του Τραμπ κατά της παράνομης μετανάστευσης, αλλά και τις εξαγγελίες απαγόρευσης εισόδου των μουσουλμάνων στις ΗΠΑ.
Ο Σιφ δήλωσε επίσης, ότι η επιτροπή σχεδιάζει να πραγματοποιήσει έρευνα για τις διαφημίσεις που υπονοούσαν ότι οι μουσουλμάνοι υποστήριζαν την Κλίντον και πως οι διαφημίσεις αυτές κατευθύνονταν προς τους ανθρώπους που έκαναν έρευνα στο διαδίκτυο για την Μουσουλμανική Αδελφότητα, αλλά και άλλα ζητήματα ουσιαστικής σημασίας για το Ισλάμ.
Οι διαφημίσεις αυτές, ήταν μεταξύ του πακέτου των 3.000 διαφημίσεων που το Facebook διέθεσε προς τις επιτροπές του Κογκρέσου την εβδομάδα αυτή, στο πλαίσιο των ερευνών που διεξάγονται για να διαπιστωθεί εάν υπήρξε ρωσική παρέμβαση την προεκλογική εκστρατεία του 2016.
Το CNN ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα ότι τουλάχιστον μία από τις διαφημίσεις του FB που είχε αγοραστεί από Ρώσους στην διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του 2016, απευθύνονταν προς τους οικονομικά εύπορους κατοίκους στο Φέργκιουσον του Μιζούρι και στην Βαλτιμόρη, σύμφωνα με πηγές που έχουν λάβει γνώση για τις διαφημίσεις. Τα μέλη των επιτροπών στο Κογκρέσο έχουν αρχίσει την επεξεργασία του υλικού των διαφημίσεων σε αρχικό επίπεδο, ενώ πηγές των δύο κομμάτων στο Κογκρέσο αναφέρουν ότι οι διαφημίσεις αγγίζουν μία ευρεία γκάμα από ζητήματα που προκαλούσαν προεκλογική πόλωση. Μεταξύ αυτών, θέματα πολιτικών δικαιωμάτων, με στόχο την άσκηση πιέσεων στους ψηφοφόρους, αλλά και δυσαρέσκεια στο εκλογικό σώμα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Στελέχη τόσο των Δημοκρατικών, όσο και των Ρεπουμπλικάνων που διερευνούν την υπόθεση ενδεχόμενης ρωσικής εμπλοκής στον προεκλογικό αγώνα του 2016, δηλώνουν ότι μόλις έχουν αρχίσει να εξετάζουν το πλήρες εύρος των προσπαθειών που έγιναν για την αποστολή μηνυμάτων με την αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. “Είναι συναφές με ότι έχουμε δει αναφορικά με την δράση των Ρώσων -ένας συνδυασμός της εκμετάλλευσης του κυβερνοχώρου, της άσκησης προπαγάνδας, αλλά και της αξιοποίησης των πληρωμένων διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,” δήλωσε ο Γερουσιαστής Τζον Κόρνιν, που έχει την δεύτερη θέση στην ιεραρχία των Ρεπουμπλικάνων, στις Επιτροπές για τις Υπηρεσίες Πληροφοριών και Δικαιοσύνης της Γερουσίας, που έχουν λάβει υλικό για τις διαφημίσεις. “Έτσι, απλά κοιτάμε την κορυφή του παγόβουνου,” δήλωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Πηγή: CNN / ΑΠΕ-ΜΠΕ
Το επίκεντρο του ενδιαφέροντος των διαφημίσεων στο Μίσιγκαν και το Ουισκόνσιν ενισχύει την υπόθεση ότι οι Ρώσοι, προσπάθησαν να αξιοποιήσουν μία ευρεία γκάμα τακτικών προκειμένου να επηρεάσουν το εκλογικό αποτέλεσμα. Το Facebook είχε προηγούμενα γνωστοποιήσει ότι περίπου το 25% του συνόλου των 3.000 διαφημίσεων που αγοράστηκαν από Ρώσους στόχευαν συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές των ΗΠΑ, χωρίς ωστόσο, να γνωστοποιηθούν ακριβείς λεπτομέρειες. Όπως δημοσιοποίησε η εταιρία, από τις διαφημίσεις που είχαν γεωγραφική στόχευση, “οι περισσότερες έτρεξαν το 2015 σε σύγκριση με το 2016.” Σύμφωνα με την εκτίμηση του Facebook το σύνολο της ρωσικής προσπάθειας είχε ένα ακροατήριο χρηστών του Facebook, που αριθμούσε στα δέκα εκατομμύρια ανθρώπους.
Ο Άνταμ Σιφ που είναι Δημοκρατικός και υψηλόβαθμο στέλεχος της Επιτροπής για τις Υπηρεσίες Πληροφοριών στην Βουλή των Αντιπροσώπων, δήλωσε στο CNN ότι η επιτροπή αυτή, αξιολογεί ακόμη την γεωγραφική κάλυψη και επιρροή που είχαν οι διαφημίσεις, αλλά και το ενδεχόμενο να υπήρξε κάποια βοήθεια από πρόσωπα που σχετίζονται με το επιτελείο του προεκλογικού αγώνα του προέδρου Τραμπ. “Είναι προφανές ότι εξετάζουμε την στόχευση των διαφημίσεων, όπως επίσης και οποιαδήποτε στόχευση είχαν οι προσπάθειες προώθησης κατασκευασμένων ή ψευδών ειδήσεων κατά της Χίλαρι Κλίντον, προκειμένου να διαπιστώσουμε εάν υπάρχει κάποια εξειδικευμένη στόχευση, που θα ήταν αδύνατη, εάν δεν υπήρχε πρόσβαση στα στοιχεία ανάλυσης της προεκλογικής εκστρατείας,” δήλωσε χθες το απόγευμα ο Σιφ. Προσθέτοντας: “Στο σημείο αυτό, δεν γνωρίζουμε ακόμη.”
Μία πηγή με άμεση γνώση της υπόθεσης, δήλωσε ότι κάποιες από τις διαφημίσεις είχαν ως στόχο την προσέγγιση ψηφοφόρων που ήταν ευαίσθητοι στα μηνύματα κατά των μουσουλμάνων, που τους χαρακτήριζαν και ως απειλή στον αμερικανικό τρόπο ζωής. Τα διαφημιστικά μηνύματα αυτού του είδους θα ασκούσαν επιρροή από τους ψηφοφόρους που έβλεπαν θετικά την σκληρή γραμμή του Τραμπ κατά της παράνομης μετανάστευσης, αλλά και τις εξαγγελίες απαγόρευσης εισόδου των μουσουλμάνων στις ΗΠΑ.
Ο Σιφ δήλωσε επίσης, ότι η επιτροπή σχεδιάζει να πραγματοποιήσει έρευνα για τις διαφημίσεις που υπονοούσαν ότι οι μουσουλμάνοι υποστήριζαν την Κλίντον και πως οι διαφημίσεις αυτές κατευθύνονταν προς τους ανθρώπους που έκαναν έρευνα στο διαδίκτυο για την Μουσουλμανική Αδελφότητα, αλλά και άλλα ζητήματα ουσιαστικής σημασίας για το Ισλάμ.
Οι διαφημίσεις αυτές, ήταν μεταξύ του πακέτου των 3.000 διαφημίσεων που το Facebook διέθεσε προς τις επιτροπές του Κογκρέσου την εβδομάδα αυτή, στο πλαίσιο των ερευνών που διεξάγονται για να διαπιστωθεί εάν υπήρξε ρωσική παρέμβαση την προεκλογική εκστρατεία του 2016.
Το CNN ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα ότι τουλάχιστον μία από τις διαφημίσεις του FB που είχε αγοραστεί από Ρώσους στην διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του 2016, απευθύνονταν προς τους οικονομικά εύπορους κατοίκους στο Φέργκιουσον του Μιζούρι και στην Βαλτιμόρη, σύμφωνα με πηγές που έχουν λάβει γνώση για τις διαφημίσεις. Τα μέλη των επιτροπών στο Κογκρέσο έχουν αρχίσει την επεξεργασία του υλικού των διαφημίσεων σε αρχικό επίπεδο, ενώ πηγές των δύο κομμάτων στο Κογκρέσο αναφέρουν ότι οι διαφημίσεις αγγίζουν μία ευρεία γκάμα από ζητήματα που προκαλούσαν προεκλογική πόλωση. Μεταξύ αυτών, θέματα πολιτικών δικαιωμάτων, με στόχο την άσκηση πιέσεων στους ψηφοφόρους, αλλά και δυσαρέσκεια στο εκλογικό σώμα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Στελέχη τόσο των Δημοκρατικών, όσο και των Ρεπουμπλικάνων που διερευνούν την υπόθεση ενδεχόμενης ρωσικής εμπλοκής στον προεκλογικό αγώνα του 2016, δηλώνουν ότι μόλις έχουν αρχίσει να εξετάζουν το πλήρες εύρος των προσπαθειών που έγιναν για την αποστολή μηνυμάτων με την αξιοποίηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. “Είναι συναφές με ότι έχουμε δει αναφορικά με την δράση των Ρώσων -ένας συνδυασμός της εκμετάλλευσης του κυβερνοχώρου, της άσκησης προπαγάνδας, αλλά και της αξιοποίησης των πληρωμένων διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης,” δήλωσε ο Γερουσιαστής Τζον Κόρνιν, που έχει την δεύτερη θέση στην ιεραρχία των Ρεπουμπλικάνων, στις Επιτροπές για τις Υπηρεσίες Πληροφοριών και Δικαιοσύνης της Γερουσίας, που έχουν λάβει υλικό για τις διαφημίσεις. “Έτσι, απλά κοιτάμε την κορυφή του παγόβουνου,” δήλωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Πηγή: CNN / ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr