Στοιχεία σοκ από αλάθητες δοκιμές εκπομπών αποδεικνύουν πώς τα ντίζελ αυτοκίνητα παραμένουν «βρώμικα»!
07.06.2018
07:06
Νέες δοκιμές που είναι αδύνατον να εξαπατήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες δείχνουν ότι σχεδόν όλα τα ντιζελοκίνητα μοντέλα που βγήκαν στην αγορά της Ευρώπης μετά το σκάνδαλο dieselgate εξακολουθούν να είναι εξαιρετικά ρυπογόνα
Νέες εξελιγμένες δοκιμές εκπομπών, που είναι αδύνατον να εξαπατήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, δείχνουν ότι σχεδόν όλα τα ντιζελοκίνητα μοντέλα που βγήκαν στην αγορά της Ευρώπης μετά το σκάνδαλο «dieselgate» εξακολουθούν να είναι εξαιρετικά ρυπογόνα.
Μία από αυτές τις «απαραβίαστες» δοκιμές χρησιμοποιεί μια δέσμη φωτός για να αναλύσει την τολύπη καυσαερίου ενός διερχόμενου αυτοκινήτου, ενώ παράλληλα αναγνωρίζει αυτόματα την πινακίδα κυκλοφορίας για να συνδέσει τη μέτρηση με ένα συγκεκριμένο μοντέλο.
Περισσότερες από 370.000 παρόμοιες μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και άλλες χώρες, συνδυάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα νέο σύστημα αξιολόγησης με τίτλο The Real Urban Emissions Initiative (True) και δημοσιεύτηκαν στο κοινό την Τετάρτη.
Η Volkswagen βρέθηκε στο επίκεντρο ενός τεράστιου σκανδάλου «παραποίησης» των μετρήσεων εκπομπών των αυτοκινήτων της μέσω παράνομου λογισμικού τον Σεπτέμβριο του 2015.
Ωστόσο, χωρίς τυπικά να παραβιάζουν τον νόμο, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων παρήγαγαν ντιζελοκίνητα οχήματα που είχαν πολύ περισσότερες εκπομπές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, από ό, τι σε επίσημες εργαστηριακές δοκιμές. Αυτό το επιτύγχαναν βελτιστοποιώντας τα οχήματα, ώστε να περνούν τις τυποποιημένες δοκιμές. Τώρα όμως η δοκιμή δέσμης μπορεί να διεξαχθεί και σε διερχόμενα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χειραγωγηθεί.
Η ανάλυση True δείχνει ότι οι εκπομπές των νέων ντιζελοκίνητων μοντέλων που κυκλοφόρησαν το 2016 βρίσκονταν κατά μέσο όρο πέντε φορές πάνω από το επίσημο όριο της ΕΕ των 0,08 mg οξειδίων του αζώτου (NOx) ανά χιλιόμετρο.
Τα μοντέλα του 2017 ήταν ελαφρώς πιο «καθαρά», αλλά οι εκπομπές τους παράμεναν τέσσερις φορές πάνω από το όριο!
Η ρύπανση από NOx έχει ξεπεράσει τα επιτρεπτά επίπεδα που ορίζει ο νόμος σε πολλά κράτη της ΕΕ. Εκτιμάται ότι προκαλεί 23.500 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου τα μέτρα της κυβέρνησης για τη μείωση της ρύπανσης έχουν κριθεί επανειλημμένα ανεπαρκή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μια ξεχωριστή έρευνα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη επισημαίνεται ότι τα ντιζελοκίνητα αμάξια και τα φορτηγά, που συνιστούν κάτω από το 50% του συνόλου των οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, ευθύνονται για το 88% των επιβαρύνσεων στην υγεία από ελαφρά οχήματα. Σε άλλες χώρες, όπως την Ελλάδα, δεν έχει προσδιοριστεί το ακριβές ποσοστό των προβλημάτων στην υγεία των πολιτών που μπορούν να αποδοθούν σε αυτά τα οχήματα, αλλά υπολογίζεται ότι είναι αντίστοιχα υψηλό.
Οι δοκιμές δέσμης εξακολουθούν να πραγματοποιούνται σε πολλές χώρες και στο μέλλον θα μπορούν να υποδεικνύουν ποια μοντέλα είναι εξαιρετικά ρυπογόνα. «Αυτή η τηλεπισκόπηση αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο ελέγχου, ώστε να διαπιστώνουμε ποια μοντέλα αυτοκινήτων έχουν ύποπτη συμπεριφορά» εξηγεί ο Peter Mock, συντονιστής των δραστηριοτήτων Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών στην Ευρώπη, το οποίο δημιούργησε το σύστημα αξιολόγησης True Rating σε συνεργασία με το Ίδρυμα FIA και άλλες ομάδες.
Τα μοντέλα που ταυτοποιούνται ως εξαιρετικά ρυπογόνα θα μπορούν στη συνέχεια να εξετάζονται περαιτέρω, με την τοποθέτηση σε αυτά ενός φορητού συστήματος μέτρησης εκπομπών (Pems). Αυτό το σύστημα διαθέτει πολύ περισσότερη ακρίβεια, αλλά το κόστος του είναι δυσθεώρητο.
Τα ντίζελ οχήματα που, σύμφωνα με τα δεδομένα True, βρέθηκαν να εκπέμπουν πολύ περισσότερα NOx από το επίσημο ευρωπαϊκό όριο, όταν βρίσκονται στο δρόμο, περιλαμβάνουν μοντέλα Fiat Chrysler με δίλιτρο κινητήρα (18 φορές πάνω από το όριο) και μοντέλα Renault Nissan των 1,6 λίτρων (14 φορές πάνω από το όριο). Το παράδοξο είναι ότι όλα αυτά τα οχήματα είχαν περάσει τις επίσημες δοκιμές.
Μία από αυτές τις «απαραβίαστες» δοκιμές χρησιμοποιεί μια δέσμη φωτός για να αναλύσει την τολύπη καυσαερίου ενός διερχόμενου αυτοκινήτου, ενώ παράλληλα αναγνωρίζει αυτόματα την πινακίδα κυκλοφορίας για να συνδέσει τη μέτρηση με ένα συγκεκριμένο μοντέλο.
Περισσότερες από 370.000 παρόμοιες μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και άλλες χώρες, συνδυάστηκαν για να δημιουργήσουν ένα νέο σύστημα αξιολόγησης με τίτλο The Real Urban Emissions Initiative (True) και δημοσιεύτηκαν στο κοινό την Τετάρτη.
Η Volkswagen βρέθηκε στο επίκεντρο ενός τεράστιου σκανδάλου «παραποίησης» των μετρήσεων εκπομπών των αυτοκινήτων της μέσω παράνομου λογισμικού τον Σεπτέμβριο του 2015.
Ωστόσο, χωρίς τυπικά να παραβιάζουν τον νόμο, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων παρήγαγαν ντιζελοκίνητα οχήματα που είχαν πολύ περισσότερες εκπομπές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, από ό, τι σε επίσημες εργαστηριακές δοκιμές. Αυτό το επιτύγχαναν βελτιστοποιώντας τα οχήματα, ώστε να περνούν τις τυποποιημένες δοκιμές. Τώρα όμως η δοκιμή δέσμης μπορεί να διεξαχθεί και σε διερχόμενα αυτοκίνητα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να χειραγωγηθεί.
Η ανάλυση True δείχνει ότι οι εκπομπές των νέων ντιζελοκίνητων μοντέλων που κυκλοφόρησαν το 2016 βρίσκονταν κατά μέσο όρο πέντε φορές πάνω από το επίσημο όριο της ΕΕ των 0,08 mg οξειδίων του αζώτου (NOx) ανά χιλιόμετρο.
Τα μοντέλα του 2017 ήταν ελαφρώς πιο «καθαρά», αλλά οι εκπομπές τους παράμεναν τέσσερις φορές πάνω από το όριο!
Η ρύπανση από NOx έχει ξεπεράσει τα επιτρεπτά επίπεδα που ορίζει ο νόμος σε πολλά κράτη της ΕΕ. Εκτιμάται ότι προκαλεί 23.500 πρόωρους θανάτους κάθε χρόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου τα μέτρα της κυβέρνησης για τη μείωση της ρύπανσης έχουν κριθεί επανειλημμένα ανεπαρκή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μια ξεχωριστή έρευνα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη επισημαίνεται ότι τα ντιζελοκίνητα αμάξια και τα φορτηγά, που συνιστούν κάτω από το 50% του συνόλου των οχημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, ευθύνονται για το 88% των επιβαρύνσεων στην υγεία από ελαφρά οχήματα. Σε άλλες χώρες, όπως την Ελλάδα, δεν έχει προσδιοριστεί το ακριβές ποσοστό των προβλημάτων στην υγεία των πολιτών που μπορούν να αποδοθούν σε αυτά τα οχήματα, αλλά υπολογίζεται ότι είναι αντίστοιχα υψηλό.
Οι δοκιμές δέσμης εξακολουθούν να πραγματοποιούνται σε πολλές χώρες και στο μέλλον θα μπορούν να υποδεικνύουν ποια μοντέλα είναι εξαιρετικά ρυπογόνα. «Αυτή η τηλεπισκόπηση αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο ελέγχου, ώστε να διαπιστώνουμε ποια μοντέλα αυτοκινήτων έχουν ύποπτη συμπεριφορά» εξηγεί ο Peter Mock, συντονιστής των δραστηριοτήτων Διεθνούς Συμβουλίου Καθαρών Μεταφορών στην Ευρώπη, το οποίο δημιούργησε το σύστημα αξιολόγησης True Rating σε συνεργασία με το Ίδρυμα FIA και άλλες ομάδες.
Τα μοντέλα που ταυτοποιούνται ως εξαιρετικά ρυπογόνα θα μπορούν στη συνέχεια να εξετάζονται περαιτέρω, με την τοποθέτηση σε αυτά ενός φορητού συστήματος μέτρησης εκπομπών (Pems). Αυτό το σύστημα διαθέτει πολύ περισσότερη ακρίβεια, αλλά το κόστος του είναι δυσθεώρητο.
Τα ντίζελ οχήματα που, σύμφωνα με τα δεδομένα True, βρέθηκαν να εκπέμπουν πολύ περισσότερα NOx από το επίσημο ευρωπαϊκό όριο, όταν βρίσκονται στο δρόμο, περιλαμβάνουν μοντέλα Fiat Chrysler με δίλιτρο κινητήρα (18 φορές πάνω από το όριο) και μοντέλα Renault Nissan των 1,6 λίτρων (14 φορές πάνω από το όριο). Το παράδοξο είναι ότι όλα αυτά τα οχήματα είχαν περάσει τις επίσημες δοκιμές.
«Αν ήμουν καταναλωτής και έβλεπα αυτά τα στοιχεία, θα αποφάσιζα ότι δεν πρέπει να αγοράσω ντίζελ αυτοκίνητο» επισήμανε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο Mock, σημειώνοντας ότι οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις είναι πολύ καθαρότερες. «Ακόμα και τα ντιζελοκίνητα που συμμορφώνονται με το Euro 6 (το πιο πρόσφατο πρότυπο) δεν έχουν καλή απόδοση προς το παρόν, γι' αυτό και πιστεύω ότι πρέπει να απαγορευτούν τελείως από τα κέντρα των πόλεων», προσθέτει ο Mock.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr