Γερμανία: Έκκληση για καθηγητές στο Ελληνικό Λύκειο της Νυρεμβέργης
02.12.2019
12:13
Το ομογενειακό σχολείο αντιμετωπίζει διδακτικά κενά - Οι μαθητές περνούν την ώρα τους στο απέναντι εμπορικό κέντρο - Τι απαντά το υπουργείο Παιδείας
Διδακτικά κενά αντιμετωπίζει το ομογενειακό Λύκειο της Νυρεμβέργης στη Γερμανία με τους γονείς των παιδιών και τους καθηγητές να απευθύνουν έκκληση στο υπουργείο Παιδείας για να καλυφθούν.
Κερδισμένο στη συγκεκριμένη περίπτωση βγαίνει το Franken - Center της Νυρεμβέργης, το εμπορικό κέντρο που βρίσκεται απέναντι από το σχολείο και τα παιδιά το τιμούν ιδιαιτέρως με την παρουσία τους. Οι καφετέριες και τα πολυκαταστήματα έχουν αντικαταστήσει τα σχολικά θρανία ενός ακόμη ομογενειακού σχολείου της Βαυαρίας, όπου οι ελλείψεις σε Έλληνες εκπαιδευτικούς είναι μεγάλες.
Το σχολείο υπολειτουργεί
Προβληματισμένος εμφανίζεται και ο διευθυντής του σχολείου Γρηγόρης Ρήγος. «Τα παιδιά φεύγουν νωρίτερα. Αντί για τις δυόμισι το μεσημέρι, φεύγουν στις 11.15 ή στις 12.00, αναλόγως με το σχολικό πρόγραμμα» λέει στη DW. Από το συνολικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα των 260 ωρών και στις 3 τάξεις, οι 87 δεν γίνονται, είναι κενές. Δεν υπάρχουν καθηγητές. «Το πρόβλημα είναι γνωστό στο υπουργείο Παιδείας από τις αρχές της χρονιάς. Εκτός από μερικά κενά που καλύψαμε μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, δεν πήραμε ούτε έναν καθηγητή από αυτούς που αποσπάστηκαν από την Ελλάδα. Όχι μόνο στο λύκειο, αλλά και στο γυμνάσιο», τονίζει ο κ. Ρήγος. Οι επαφές με το συντονιστή στο Μόναχο ήταν συνεχείς, αλλά δεν απέφεραν αποτελέσματα». Ο Αντώνης Παναγιωτίδης είναι πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Λυκείου. Σε ένα χαρτί έχει γράψει ένα κατεβατό από ονόματα και τηλέφωνα των υπεύθυνων, με τους οποίους έχει έρθει σε επαφή από τον περασμένο Σεπτέμβριο. «Ο ένας ρίχνει το μπαλάκι στον άλλο. Δεν είναι δυνατόν να έχει φτάσει Δεκέμβρης και να μην έχουν τοποθετήσει εκπαιδευτικούς. Έχω μιλήσει με τη Διεύθυνση Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, με άπειρους ανθρώπους, κανείς δεν μπορεί να μου δώσει θετική πληροφορία», λέει.
Η θετική πληροφορία που ζητά το Λύκειο της Νυρεμβέργης δεν αφορά στο αίτημα νέας προκήρυξης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για θέσεις εκπαιδευτικών στο συγκεκριμένο λύκειο. Για κάτι τέτοιο έχει πετάξει πλέον το πουλάκι, η διαδικασία είναι χρονοβόρα, μπορεί να κρατήσει πολλούς μήνες, αλλά ούτε και το υπουργείο προτίθεται να το κάνει. Τα παιδιά του λυκείου χρειάζονται καθηγητές. Και μια τέτοια λύση την ύστατη στιγμή θα μπορούσε να βρεθεί μόνο από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς που είναι διαθέσιμοι στη Νυρεμβέργη, είχαν εργαστεί πέρυσι, είναι έμπειροι, ξέρουν τις ανάγκες και το σχολείο, και θα μπορούσαν να καλύψουν εκ των ενόντων τουλάχιστον τις 60 από τις 87 κενές ώρες του ωριαίου προγράμματος, και μάλιστα χωρίς επιμίσθιο. Μια λύση δηλαδή πολύ πιο οικονομική από ελληνικής πλευράς. Στην αρχή της χρονιάς υπήρχαν 3 ενδιαφερόμενοι, οι δύο εκ των οποίων έχουν ομογενειακή καταγωγή και ήδη υπηρετούσαν με παράταση των αποσπάσεών τους, επειδή είναι παντρεμένοι με μόνιμο κάτοικο εξωτερικού. Οι αποφάσεις για την τοποθέτηση αυτών των εκπαιδευτικών έχει σκαλώσει κάπου στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.
«Δεν μπορώ να καταλάβω πού κολλάει η υπόθεση»
«Η τελευταία μου πληροφόρηση ήταν ότι η υφυπουργός κυρία Ζαχαράκη θα έρχονταν από το εξωτερικό την περασμένη Τετάρτη για να της δώσουν τον φάκελο με τις τοποθετήσεις 2,3 εκπαιδευτικών που βρίσκονται κοντά στο σχολείο, για να πάει εν συνεχεία ο φάκελος στο γραφείο της κυρίας Κεραμέως. Κάθε χρόνο οι συγκεκριμένοι παίρνουν παράταση της απόσπασης» απορεί ο πρόεδρος Αντώνης Παναγιωτίδης. «Δεν μπορώ να καταλάβω πού κολλάει φέτος η υπόθεση». Την ίδια απορία έχει και ο διευθυντής του σχολείου. «Υποθέτω ότι υπάρχει κάτι που εμποδίζει τη διαδικασία. Δεν ξέρω από πού προέρχεται αυτό. Ειδάλλως δεν εξηγείται πώς ένα τόσο απλό ζήτημα, να έχει τόσο μεγάλη ανάγκη τηλεφωνημάτων, επικοινωνίας, πιέσεων, σαν να επρόκειτο για ένα δυσεπίλυτο ζήτημα ολκής. Ειλικρινά εκπλήσσομαι». Ο Δημήτρης Λαμπρόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Νυρεμβέργης, έχει διατελέσει πρόεδρος Συλλόγου Γυμνασίου Νυρεμβέργης και γνωρίζει σε βάθος και διαχρονικά το πρόβλημα, γιατί έχει και ο ίδιος παιδιά στο σχολείο. Φοβάται ότι το σχολείο έχει γίνει άτυπος όμηρος του «βαθέως συνδικαλιστικού κράτους που αντί να κοιτάξει ρεαλιστικά τα κενά του σχολείου, θέλει να στέλνει από την Αθήνα κόσμο για να τακτοποιήσει τις οικονομικές του ανάγκες», όπως μας είπε.
«Με αυτήν την λογική τα σχολεία στη Βαυαρία με μιας αποστερήθηκαν δύναμης 25 εκπαιδευτικών που θα μπορούσαν να μπουν στα σχολεία και να καλύψουν τις ανάγκες ως μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού» λέει. «Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι εκτεθειμένη, κανείς δεν μας δίνει σημασία, γιατί κανείς δεν φοβάται το πολιτικό κόστος» κουνά με απόγνωση το κεφάλι του ο κ. Λαμπρόπουλος αποδίδοντας ευθύνες και στον εκάστοτε συντονιστή του Μονάχου. «Βλέπω μια τελματωμένη κατάσταση» καταλήγει και ο διευθυντής του Λυκείου Γρηγόρης Ρήγος. «Πώς είναι δυνατόν ένα σχολείο, ένα οποιοσδήποτε σχολείο, να είναι όμηρος οποιασδήποτε παρελκυστικής τακτικής που δημιουργεί τόσα ελλείμματα ωρών διδασκαλίας στα παιδιά;».
Τι απαντά το υπουργείο Παιδείας
Υπάρχει μια αναμφισβήτητη πραγματικότητα. Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ανέλαβε μετά τις εκλογές του Ιουλίου και εκ των πραγμάτων τα χρονικά περιθώρια κινήσεων είναι περιορισμένα, αν και οι διοικητικοί μηχανισμοί ήξεραν από τον Μάρτιο τα προβλήματα υποστελέχωσης του Λυκείου. Ένα άλλο ζήτημα που προκαλεί εντύπωση στην κοινότητα των γονέων, είναι η τοποθέτηση του νέου συντονιστή Νίκου Χατζησαββίδη, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντά τους μόλις το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και για λόγους ηλικίας (έχει κλείσει τα 67) θα πρέπει σε μερικούς μήνες με το τέλος της σχολικής χρονιάς να πάρει σύνταξη και να επιστρέψει πίσω στην Ελλάδα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται οικονομικά για το ελληνικό δημόσιο.
Αναχρονισμός τα «ελληνικά σχολεία» στο εξωτερικό;
«Η υπουργός ανέλαβε μια παθογένεια και δεν είδε την αναγκαιότητα να κοιτάξει την εκπαίδευση του εξωτερικού ισότιμα, όπως κάθε άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει, τα πανεπιστημιακά, τα πρυτανικά κ.λπ.» συνοψίζει ο Δημήτρης Λαμπρόπουλος. «Ναι μεν δεν έχουν αναλάβει πολύ χρόνο το υπουργείο, αλλά ας μην αδιαφορούν, ας μας δώσουν έναν χρονικό ορίζοντα, πότε θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, εκκωφαντική σιωπή». Η συμβολική κατάληψη για τον ίδιο λόγο που πρόκειται να κάνουν αυτήν την εβδομάδα οι μαθητές στο Λύκειο της Στουτγάρδη, έρχεται να προστεθεί στο κλίμα αγανάκτησης των γονέων και απόγνωσης των μαθητών, που βρίσκονται ενώπιον πανελλαδικών. Όλο αυτό το αρνητικό κλίμα ίσως να δώσει τώρα μιαν ευκαιρία στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου να ξανακοιτάξει συνολικά την παιδεία των ομογενών στη Γερμανία. Την θέλει έτσι όπως είναι; Τότε θα πρέπει να την στηρίξει, Εάν όχι, τότε είναι καλύτερα να μην την απαξιώνει σκόπιμα, για να σπρώξει τους Έλληνες γονείς στα γερμανικά σχολεία με επιπλέον ώρες εκμάθησης μητρικής γλώσσας. Μπορεί αυτό το εκπαιδευτικό μοντέλο να έκανε τον κύκλο «ζωής» του, όταν οι Έλληνες πρωτοήρθαν μετανάστες στη Γερμανία και να διαιωνίζει πλέον έναν αναχρονισμό στην ΕΕ, όταν τα παιδιά και τα εγγόνια των μεταναστών είναι πολίτες του κόσμου με γλώσσα, πολιτισμό και βιώματα από τις δύο χώρες. Αλλά ποιο θα πρέπει να είναι το επόμενο βήμα;
Ασφαλώς η απόφαση για το υπουργείο δεν θα είναι εύκολη, γιατί θα προκαλέσει αντιστάσεις ακόμη και μέσα στους κόλπους του. Αλλά σε κάθε περίπτωση η νέα ηγεσία του, που δείχνει να έχει καλές προθέσεις, θα πρέπει να αναλάβει άλλη μία: να πει την αλήθεια στους Έλληνες του εξωτερικού. Το οφείλει στις οικογένειες, τους καθηγητές και στα παιδιά του Λυκείου Νυρεμβέργης που κλωθογυρίζουν άσκοπα στο Franken –Center σκοτώνοντας την ώρα τους, και σε όλους τους Έλληνες της Γερμανίας.
Πηγή: www.dw.com/el/
Κερδισμένο στη συγκεκριμένη περίπτωση βγαίνει το Franken - Center της Νυρεμβέργης, το εμπορικό κέντρο που βρίσκεται απέναντι από το σχολείο και τα παιδιά το τιμούν ιδιαιτέρως με την παρουσία τους. Οι καφετέριες και τα πολυκαταστήματα έχουν αντικαταστήσει τα σχολικά θρανία ενός ακόμη ομογενειακού σχολείου της Βαυαρίας, όπου οι ελλείψεις σε Έλληνες εκπαιδευτικούς είναι μεγάλες.
Το σχολείο υπολειτουργεί
Προβληματισμένος εμφανίζεται και ο διευθυντής του σχολείου Γρηγόρης Ρήγος. «Τα παιδιά φεύγουν νωρίτερα. Αντί για τις δυόμισι το μεσημέρι, φεύγουν στις 11.15 ή στις 12.00, αναλόγως με το σχολικό πρόγραμμα» λέει στη DW. Από το συνολικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα των 260 ωρών και στις 3 τάξεις, οι 87 δεν γίνονται, είναι κενές. Δεν υπάρχουν καθηγητές. «Το πρόβλημα είναι γνωστό στο υπουργείο Παιδείας από τις αρχές της χρονιάς. Εκτός από μερικά κενά που καλύψαμε μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, δεν πήραμε ούτε έναν καθηγητή από αυτούς που αποσπάστηκαν από την Ελλάδα. Όχι μόνο στο λύκειο, αλλά και στο γυμνάσιο», τονίζει ο κ. Ρήγος. Οι επαφές με το συντονιστή στο Μόναχο ήταν συνεχείς, αλλά δεν απέφεραν αποτελέσματα». Ο Αντώνης Παναγιωτίδης είναι πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Λυκείου. Σε ένα χαρτί έχει γράψει ένα κατεβατό από ονόματα και τηλέφωνα των υπεύθυνων, με τους οποίους έχει έρθει σε επαφή από τον περασμένο Σεπτέμβριο. «Ο ένας ρίχνει το μπαλάκι στον άλλο. Δεν είναι δυνατόν να έχει φτάσει Δεκέμβρης και να μην έχουν τοποθετήσει εκπαιδευτικούς. Έχω μιλήσει με τη Διεύθυνση Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, με άπειρους ανθρώπους, κανείς δεν μπορεί να μου δώσει θετική πληροφορία», λέει.
Η θετική πληροφορία που ζητά το Λύκειο της Νυρεμβέργης δεν αφορά στο αίτημα νέας προκήρυξης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για θέσεις εκπαιδευτικών στο συγκεκριμένο λύκειο. Για κάτι τέτοιο έχει πετάξει πλέον το πουλάκι, η διαδικασία είναι χρονοβόρα, μπορεί να κρατήσει πολλούς μήνες, αλλά ούτε και το υπουργείο προτίθεται να το κάνει. Τα παιδιά του λυκείου χρειάζονται καθηγητές. Και μια τέτοια λύση την ύστατη στιγμή θα μπορούσε να βρεθεί μόνο από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς που είναι διαθέσιμοι στη Νυρεμβέργη, είχαν εργαστεί πέρυσι, είναι έμπειροι, ξέρουν τις ανάγκες και το σχολείο, και θα μπορούσαν να καλύψουν εκ των ενόντων τουλάχιστον τις 60 από τις 87 κενές ώρες του ωριαίου προγράμματος, και μάλιστα χωρίς επιμίσθιο. Μια λύση δηλαδή πολύ πιο οικονομική από ελληνικής πλευράς. Στην αρχή της χρονιάς υπήρχαν 3 ενδιαφερόμενοι, οι δύο εκ των οποίων έχουν ομογενειακή καταγωγή και ήδη υπηρετούσαν με παράταση των αποσπάσεών τους, επειδή είναι παντρεμένοι με μόνιμο κάτοικο εξωτερικού. Οι αποφάσεις για την τοποθέτηση αυτών των εκπαιδευτικών έχει σκαλώσει κάπου στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.
«Δεν μπορώ να καταλάβω πού κολλάει η υπόθεση»
«Η τελευταία μου πληροφόρηση ήταν ότι η υφυπουργός κυρία Ζαχαράκη θα έρχονταν από το εξωτερικό την περασμένη Τετάρτη για να της δώσουν τον φάκελο με τις τοποθετήσεις 2,3 εκπαιδευτικών που βρίσκονται κοντά στο σχολείο, για να πάει εν συνεχεία ο φάκελος στο γραφείο της κυρίας Κεραμέως. Κάθε χρόνο οι συγκεκριμένοι παίρνουν παράταση της απόσπασης» απορεί ο πρόεδρος Αντώνης Παναγιωτίδης. «Δεν μπορώ να καταλάβω πού κολλάει φέτος η υπόθεση». Την ίδια απορία έχει και ο διευθυντής του σχολείου. «Υποθέτω ότι υπάρχει κάτι που εμποδίζει τη διαδικασία. Δεν ξέρω από πού προέρχεται αυτό. Ειδάλλως δεν εξηγείται πώς ένα τόσο απλό ζήτημα, να έχει τόσο μεγάλη ανάγκη τηλεφωνημάτων, επικοινωνίας, πιέσεων, σαν να επρόκειτο για ένα δυσεπίλυτο ζήτημα ολκής. Ειλικρινά εκπλήσσομαι». Ο Δημήτρης Λαμπρόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Νυρεμβέργης, έχει διατελέσει πρόεδρος Συλλόγου Γυμνασίου Νυρεμβέργης και γνωρίζει σε βάθος και διαχρονικά το πρόβλημα, γιατί έχει και ο ίδιος παιδιά στο σχολείο. Φοβάται ότι το σχολείο έχει γίνει άτυπος όμηρος του «βαθέως συνδικαλιστικού κράτους που αντί να κοιτάξει ρεαλιστικά τα κενά του σχολείου, θέλει να στέλνει από την Αθήνα κόσμο για να τακτοποιήσει τις οικονομικές του ανάγκες», όπως μας είπε.
«Με αυτήν την λογική τα σχολεία στη Βαυαρία με μιας αποστερήθηκαν δύναμης 25 εκπαιδευτικών που θα μπορούσαν να μπουν στα σχολεία και να καλύψουν τις ανάγκες ως μόνιμοι κάτοικοι εξωτερικού» λέει. «Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι εκτεθειμένη, κανείς δεν μας δίνει σημασία, γιατί κανείς δεν φοβάται το πολιτικό κόστος» κουνά με απόγνωση το κεφάλι του ο κ. Λαμπρόπουλος αποδίδοντας ευθύνες και στον εκάστοτε συντονιστή του Μονάχου. «Βλέπω μια τελματωμένη κατάσταση» καταλήγει και ο διευθυντής του Λυκείου Γρηγόρης Ρήγος. «Πώς είναι δυνατόν ένα σχολείο, ένα οποιοσδήποτε σχολείο, να είναι όμηρος οποιασδήποτε παρελκυστικής τακτικής που δημιουργεί τόσα ελλείμματα ωρών διδασκαλίας στα παιδιά;».
Τι απαντά το υπουργείο Παιδείας
Υπάρχει μια αναμφισβήτητη πραγματικότητα. Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ανέλαβε μετά τις εκλογές του Ιουλίου και εκ των πραγμάτων τα χρονικά περιθώρια κινήσεων είναι περιορισμένα, αν και οι διοικητικοί μηχανισμοί ήξεραν από τον Μάρτιο τα προβλήματα υποστελέχωσης του Λυκείου. Ένα άλλο ζήτημα που προκαλεί εντύπωση στην κοινότητα των γονέων, είναι η τοποθέτηση του νέου συντονιστή Νίκου Χατζησαββίδη, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντά τους μόλις το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου και για λόγους ηλικίας (έχει κλείσει τα 67) θα πρέπει σε μερικούς μήνες με το τέλος της σχολικής χρονιάς να πάρει σύνταξη και να επιστρέψει πίσω στην Ελλάδα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται οικονομικά για το ελληνικό δημόσιο.
Αναχρονισμός τα «ελληνικά σχολεία» στο εξωτερικό;
«Η υπουργός ανέλαβε μια παθογένεια και δεν είδε την αναγκαιότητα να κοιτάξει την εκπαίδευση του εξωτερικού ισότιμα, όπως κάθε άλλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει, τα πανεπιστημιακά, τα πρυτανικά κ.λπ.» συνοψίζει ο Δημήτρης Λαμπρόπουλος. «Ναι μεν δεν έχουν αναλάβει πολύ χρόνο το υπουργείο, αλλά ας μην αδιαφορούν, ας μας δώσουν έναν χρονικό ορίζοντα, πότε θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, εκκωφαντική σιωπή». Η συμβολική κατάληψη για τον ίδιο λόγο που πρόκειται να κάνουν αυτήν την εβδομάδα οι μαθητές στο Λύκειο της Στουτγάρδη, έρχεται να προστεθεί στο κλίμα αγανάκτησης των γονέων και απόγνωσης των μαθητών, που βρίσκονται ενώπιον πανελλαδικών. Όλο αυτό το αρνητικό κλίμα ίσως να δώσει τώρα μιαν ευκαιρία στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου να ξανακοιτάξει συνολικά την παιδεία των ομογενών στη Γερμανία. Την θέλει έτσι όπως είναι; Τότε θα πρέπει να την στηρίξει, Εάν όχι, τότε είναι καλύτερα να μην την απαξιώνει σκόπιμα, για να σπρώξει τους Έλληνες γονείς στα γερμανικά σχολεία με επιπλέον ώρες εκμάθησης μητρικής γλώσσας. Μπορεί αυτό το εκπαιδευτικό μοντέλο να έκανε τον κύκλο «ζωής» του, όταν οι Έλληνες πρωτοήρθαν μετανάστες στη Γερμανία και να διαιωνίζει πλέον έναν αναχρονισμό στην ΕΕ, όταν τα παιδιά και τα εγγόνια των μεταναστών είναι πολίτες του κόσμου με γλώσσα, πολιτισμό και βιώματα από τις δύο χώρες. Αλλά ποιο θα πρέπει να είναι το επόμενο βήμα;
Ασφαλώς η απόφαση για το υπουργείο δεν θα είναι εύκολη, γιατί θα προκαλέσει αντιστάσεις ακόμη και μέσα στους κόλπους του. Αλλά σε κάθε περίπτωση η νέα ηγεσία του, που δείχνει να έχει καλές προθέσεις, θα πρέπει να αναλάβει άλλη μία: να πει την αλήθεια στους Έλληνες του εξωτερικού. Το οφείλει στις οικογένειες, τους καθηγητές και στα παιδιά του Λυκείου Νυρεμβέργης που κλωθογυρίζουν άσκοπα στο Franken –Center σκοτώνοντας την ώρα τους, και σε όλους τους Έλληνες της Γερμανίας.
Πηγή: www.dw.com/el/
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr