Πώς θα είναι το σπίτι μας το 2020;


Τα μικρά και πρακτικά διαμερίσματα στις μεγαλουπόλεις αλλάζουν τον χάρτη στις κατοικίες - Πώς η αστυφιλία και η γενιά των Millennials καθορίζουν τις νέες τάσεις στην καθημερινότητά μας - Η Creative Leader της ΙΚΕΑ, Maria O' Brian, μιλά στο protothema.gr.

 
Στην αναζήτηση μικρών και πρακτικών διαμερισμάτων στρέφονται οι κάτοικοι των πόλεων, καθώς η εκτόξευση της αστυφιλίας σε συνδυασμό με τους περιορισμούς που έχει επιφέρει η οικονομική κρίση στις τσέπες των πολιτών, μειώνει το ενδιαφέρον για μεγάλα και πολυτελή σπίτια, καθιστώντας ανάρπαστες τις μικρές επιφάνειες. Την ίδια στιγμή, η ανασφάλεια και οι αγχωτικοί ρυθμοί στην καθημερινότητα των μεγάλων αστικών κέντρων, εντείνουν την ανάγκη για ήρεμη, αρμονική και ισορροπημένη ατμόσφαιρα μέσα στο σπίτι, οδηγώντας προς αυτή την κατεύθυνση τόσο τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό του όσο και των επίπλων και των οικιακών εξοπλισμών στο εσωτερικό του. 

Πόσο εύκολο είναι, όμως, να βιώσουμε την ηρεμία στον προσωπικό μας χώρο, όταν ζούμε σε τόσο στριμωγμένες και θορυβώδεις πόλεις; Τι ρόλο παίζει το design σε αυτή την ανάγκη; 

Βρεθήκαμε στo Democratic Design Days της ΙΚΕΑ, στο Άλμουτ, εκεί όπου «γεννιούνται» πρωτοποριακές ιδέες και μέθοδοι για την καθημερινή ζωή και μιλήσαμε με την Maria O' Brian -Creative Leader του σουηδικού κολοσσού - για τις αλλαγές στις οποίες οδηγούν οι αστικές προκλήσεις. 

«Σήμερα 5 δισεκατομμύρια άνθρωποι ζουν στις μεγαλουπόλεις, ένας αριθμός που εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 2 δισ -στα επτά δισ- μέσα στα επόμενα 30 χρόνια. Οι μεγάλες πρωτεύουσες -ανάμεσα σε αυτές και η Αθήνα- «ασφυκτιούν» από κατοίκους που ψάχνουν λίγα τετραγωνικά μέτρα για να διαμείνουν. Επομένως, καθώς επιλέγουμε μικρούς χώρους για να ζήσουμε, η ανάγκη για άνεση και λειτουργικότητα γιγαντώνεται. Θέλουμε να νιώθουμε καλά, ώστε αξιοποιώντας μικρό χώρο να μπορούμε να  διαβάσουμε, να δουλέψουμε, να διασκεδάσουμε με τους φίλους σου, να φάμε, να κοιμηθούμε. Για παράδειγμα το τραπέζι, μπορεί να χρησιμεύσει τόσο ως τραπεζαρία όσο και ως βάση για να εργαστούμε. Το ίδιο και ο καναπές: Κάποτε καθόμασταν σε αυτόν όταν υποδεχόμασταν καλεσμένους στο σπίτι μας. Σήμερα μπορεί να λειτουργήσει και ως κρεβάτι και ως μέρος για να γευματίσουμε. Στη νέα πραγματικότητα συμβάλλουν και οι φορητές συσκευές -smartphone, laptop, tablet- οι οποίες χρησιμοποιούνται οπουδήποτε μέσα στο σπίτι, όπως πάνω στο κρεβάτι. Άρα ο κόσμος -είτε μιλάμε για οικογένειες με παιδιά είτε για νέους ανθρώπους που ζουν μόνοι- αναζητά χρηστικά, μη ογκώδη, έπιπλα που ικανοποιούν πολλές και διαφορετικές ανάγκες» μάς εξηγεί η Ο' Brian. 

Η ίδια εντάχθηκε στην ομάδα των σχεδιαστών της ΙΚΕΑ τα τελευταία τρία χρόνια και σε αυτό το διάστημα εργάζεται πάνω στις παγκόσμιες τάσεις που οδηγούν στον σχεδιασμό των νέων συλλογών της εταιρείας. Καθοδηγούμενη από… περιέργεια για νέες ανακαλύψεις, όπως λέει, λειτουργεί συνεργατικά με τους product managers του Ομίλου, μελετά τις ανάγκες των ανθρώπων παγκοσμίως και οργανώνει το πλάνο για την υλοποίησή των προϊόντων της ΙΚΕΑ, έχοντας μόνο ένα στόχο: «Να λύσουμε καθημερινά προβλήματα και να κάνουμε τη ζωή μέσα στο σπίτι καλύτερη, με έπιπλα και αντικείμενα που είναι λειτουργικά, έχουν ποιότητα, αισθητική, είναι βιώσιμα και απευθύνονται σε όλους ανθρώπους, ανεξαρτήτως κοινωνικού στρώματος, σε χαμηλή τιμή». Άλλωστε, σε αυτές τις πέντε αξίες βασίζεται και ο «Δημοκρατικός Σχεδιασμός» της ΙΚΕΑ για τον σχεδιασμό και την παραγωγή κάθε επίπλου και κάθε οικιακού εξοπλισμού. «Στην ΙΚΕΑ πειραματιζόμαστε διαρκώς, τολμάμε το διαφορετικό κι ας κάνουμε λάθη. Πρόκειται για μια ομαδική διαδικασία συνεχούς εξέλιξης, που μας κρατά ανήσυχους και μας παρακινεί να δημιουργούμε, διευρύνοντας τους ορίζοντες»

{{{ articlebanner-330x100-1 }}}

«Το σπίτι μας δεν είναι showroom»

«Συχνά αστοχούμε υπερβάλλοντας στη διακόσμηση του χώρου μας. Προσπαθούμε να εντυπωσιάσουμε, αλλά τελικά καταλήγουμε να νιώθουμε αποπροσανατολισμένοι και νευρικοί» συνεχίζει η O' Brian. «Το σπίτι μας δεν είναι showroom. Είναι ο χώρος στον οποίο πρέπει να αισθανόμαστε ο εαυτός μας, γι΄ αυτό και πάντα παροτρύνουμε τους ανθρώπους να μην ακολουθούν πιστά τη μόδα, αλλά να επιλέγουν κομμάτια από διάφορες συλλογές που αναδεικνύουν στοιχεία της προσωπικότητάς τους.

Αν κάποιος αγαπά τα βιβλία, ένα βασικό έπιπλο στο σπίτι του είναι η βιβλιοθήκη. Δείξτε τα βιβλία που διαβάζετε. Αν κάποιος λατρεύει τη μαγειρική, ας τοποθετήσει σε κοινή θέα τα μαγειρικά του σκεύη» τονίζει επικαλούμενη σχετική έρευνα της ΙΚΕΑ, που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα αντικείμενα που διακοσμούν τον προσωπικό μας χώρο, δείχνουν και τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την έννοια του σπιτιού.

«Είναι λάθος η τελειότητα μέσα στο σπίτι. Οι ατέλειες είναι ανθρώπινες. Και αυτό θέλουμε να είναι το σπίτι μας πια: ανθρώπινο» υπογραμμίζει η Creative Leader της ΙΚΕΑ. «Αυτό το στοιχείο θα αναδεικνύουν οι συλλογές που θα λανσάρουμε το 2020. Οι τάσεις στο σπίτι θέλουν την επιλογή όμορφων αντικειμένων που ταιριάζουν στον χαρακτήρα μας, αποπνέουν ηρεμία, ζεστασιά και οργάνωση. Εισερχόμαστε στην περίοδο “ζεν”». 

Επιστροφή στην… αφή 

Ποια χρώματα και ποια υλικά δημιουργούν αυτή την ατμόσφαιρα στο χώρο; «Το βαθύ κόκκινο, το πράσινο, το μπλε, το απαλό μωβ. Ωστόσο το παν είναι η τάξη στα δωμάτια. Η οργάνωση αποβάλλει το άγχος. Το ίδιο και οι αποθηκευτικοί χώροι. Τα φυτά ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την αίσθηση της φροντίδας. Υφάσματα όπως το βελούδο και υλικά όπως το ξύλο μάς επανασυνδέουν με την αίσθηση της αφής και μάς καθησυχάζουν. Η κυριαρχία του πλαστικού και του γυαλιού σε πολλά αντικείμενα εντός του σπιτιού, όπως και η πολύωρη επαφή με οθόνες (κινητών, υπολογιστών) αλλοιώνουν την αίσθηση της αφής, μιας από τις πρώτες αισθήσεις που ανακαλύπτουμε και αναπτύσσουμε ως άνθρωποι.

Έρευνες δείχνουν ότι η ποιότητα ενός αντικειμένου και η επαφή μας με αυτή μπορεί να επηρεάσει υποσυνείδητα τη διάθεση. Η λεία επιφάνεια του ξύλου, για παράδειγμα, μάς κάνει πιο φιλικούς. Μια μαλακή κουβέρτα μάς χαλαρώνει. Αυτό φυσικά δεν απαγορεύει τον συνδυασμό διαφορετικών επιφανειών. Είναι ένας τρόπος να βιώνουμε διαφορετικά συναισθήματα και εμπειρίες εντός του σπιτιού».

Η «επανάσταση» των millenials

Μικρά, πρακτικά και αρμονικά διακοσμημένα διαμερίσματα αναζητούν οι κάτοικοι στις μεγαλουπόλεις

Ζούμε στην εποχή των millennials (άτομα ηλικίας 18-29 ετών) που ταξιδεύουν πολύ, μετακομίζουν συχνά -ανάλογα με τις ευκαιρίες που τους προκύπτουν- και θέλουν να ξεχωρίζουν, πηγαίνοντας κόντρα στο καθιερωμένο.

Μπορεί η μοναδικότητα να επιτευχθεί και με έπιπλα που ομολογουμένως μπαίνουν σε εκατομμύρια σπίτια παγκοσμίως; «Μια από τις συλλογές που επιβλέπω αυτή την περίοδο και θα λανσαριστεί τον Οκτώβριο του 2018, είναι η limited edition σειρά «SJALVSTANDIG» (εκφράζει την ελευθερία), που προωθεί την επαναστατικότητα.

Σχεδιάζουμε χαλιά αποτελούμενα από κομμάτια που θα μπορούν να σχηματίσουν διαφορετικά μοτίβα, δίνοντας τη δυνατότητα στους καταναλωτές να τα «συναρμολογήσουν» όπως θέλουν. Έτσι δεν θα δείχνουν ίδια σε κάθε σπίτι. Επιπλέον, χειροποίητα υφάσματα θα μπορούν να τοποθετηθούν ως “κάδρα” στους τοίχους και μόλις ο καταναλωτής τα βαρεθεί καλείται να επιστρατεύσει τη φαντασία του και να τα χρησιμοποιήσει με άλλο τρόπο. H σειρά θα περιλαμβάνει και χειροποίητα πολύχρωμα κεραμικά».

Tι είναι το Democratic Design Days 

Κάθε χρόνο η ΙΚΕΑ ανοίγει τις πύλες των κεντρικών της εγκαταστάσεων στο Άλμουτ της Σουηδίας, αποκαλύπτοντας τον δημοκρατικό τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται όλα της τα προϊόντα και τις καινοτομίες που ανακαλύπτει. Δημοκρατικός Σχεδιασμός σημαίνει: Λειτουργικότητα, βιωσιμότητα, αισθητική, ποιότητα και χαμηλή τιμή.

Παράλληλα ανακοινώνει νέες συνεργασίες τόσο με διακεκριμένους σχεδιαστές εκτός του Ομίλου όσο και με ανθρώπους από άλλους κλάδους, όπως fashion bloggers και καλλιτέχνες, μαζί με τους οποίους αναζητούν λύσεις για τη βελτίωση της καθημερινής ζωής.







{{{ articlebanner-728x90-2 }}}
{{{ articlebanner-330x100-2 }}}
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr