Γιατί ολοένα και περισσότεροι Γερμανοί είναι παχύσαρκοι
01.10.2018
03:02
Το πρόβλημα της παχυσαρκίας στη Γερμανία είναι πολύ σοβαρό και σχετίζεται άμεσα με τις καθημερινές διατροφικές επιλογές των Γερμανών
Πάνω από το μισό του γερμανικού πληθυσμού αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα παχυσαρκίας. Πού οφείλεται όμως αυτό; Μια απλή βόλτα στα γερμανικά σούπερ μάρκετ μπορεί να δώσει πρώτες απαντήσεις.
Το πρόβλημα της παχυσαρκίας στη Γερμανία είναι πολύ σοβαρό και σχετίζεται άμεσα με τις καθημερινές διατροφικές επιλογές των Γερμανών.
Πολλοί λένε πως η παχυσαρκία έχει μάλιστα «ονοματεπώνυμο» στη Γερμανία και λέγεται: κατεψυγμένη πίτσα. «Μια τέτοια πίτσα, στην χειρότερη περίπτωση με έξτρα τυρί» μετρά για δύο γεύματα. Περιέχει τις μισές θερμίδες από όσες χρειάζεται ένας ενήλικας. Αλλά ποιος τρώει μόνο τη μισή πίτσα;» λέει χαρακτηριστικά η Γκαμπριέλε Γιάντουρ, ειδική σε θέματα προστασίας των καταναλωτών, τονίζοντας ότι μια απλή βόλτα σε ένα γερμανικό σούπερ μάρκετ αρκεί για να καταλάβει κανείς γιατί το 52% των Γερμανών είναι υπέρβαροι. Όπως λέει χαρακτηριστικά σε μια κατεψυγμένη πίτσα 400 γραμμαρίων κρύβονται πάνω από 1000 θερμίδες. Μια αληθινή θερμιδική βόμβα.
Απαιτείται μια νέα διατροφική πολιτική
Στην κατεψυγμένη πίτσα και άλλα αντίστοιχα έτοιμα, προμαγειρεμένα τρόφιμα δύσκολα μπορούν να αντισταθούν οι καταναλωτές στις προηγμένες βιομηχανικά χώρας.
Οι υπέρβαροι είναι επίσης σύμφωνα με μελέτες περισσότεροι από τους λιποβαρείς ανθρώπους παγκοσμίως. Ένα πρόβλημα με θανατηφόρες συνέπειες: αυξημένος κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων, διαταραχές του μεταβολισμού των λιπιδίων, διαβήτης. Επίσης, τα καρδιακά επεισόδια και τα εγκεφαλικά επεισόδια είναι οι πιο πιθανές αιτίες που οδηγούν σε πρόωρο θάνατο. Οι πολιτικοί σε πολλές χώρες προσπαθούν να κάνουν κάτι για όλα αυτά, δίνοντας έμφαση στην εκπαίδευση και την πρόληψη.
Στη Γερμανία αυτή είναι η δουλειά της Γιούλια Κλέκνερ, της αρμόδιας υπουργου για θέματα Διατροφής, Γεωργίας και Προστασίας του Καταναλωτή. «Στόχος μου είναι να δείξω ότι υγιεινή διατροφή είναι η πιο ελαφριά διατροφή!» είπε η ίδια χαρακτηριστικά πριν λίγες μέρες στο πλαίσιο του Φόρουμ του Γερμανικού Κέντρου Διατροφής στη Βόννη. Μάλιστα, όπως ανέφερε, προκειμένου να προωθήσει τη νέα ατζέντα για μια πιο ισορροπημένη διατροφή στη Γερμανία, ζήτησε από τη γερμανική κυβέρνηση 12 εκατομ. ευρώ από τον προϋπολογισμό του 2019.
«Παρατηρήσαμε μέσα από τις πολυάριθμες δράσεις μας σε σχολεία αλλά και γηροκομεία ότι η καλύτερη και πιο υγιεινή διατροφή μπορεί συγχρόνως να μην κοστίζει ακριβά», ανέφερε λέγοντας ότι σε πολλές σχολικές καντίνες το γεύμα με λουκάνικο και τηγανιτές πατάτες ήταν φθηνότερο από ό,τι η φρέσκια σαλάτα.
Αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες
Αλλά ποιες είναι οι ευθύνες της βιομηχανίας τροφίμων αλλά και ποτών;
Σε κάποιες χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία έχει επιβληθεί ήδη από τον Απρίλιο ειδικός φόρος για τα αναψυκτικά με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Όπως αναφέρει ο Ντάριο Σαρμάντι, ειδικός σε θέματα διατροφής από τη διεθνή ΜΚΟ Foodwatch, ήδη μεγάλες βιομηχανίες αναψυκτικών έχουν προσαρμόσει ανάλογα τις δοσολογίες για τα αναψυκτικά που πωλούν στη Μεγάλη Βρετανία.
Ο ίδιος θεωρεί ότι και η γερμανική κυβέρνηση θα ήταν καλό να ακολουθήσει αυτό το παράδειγμα. Πολλοί θεωρούν επίσης ότι είναι σημαντικό να ξεκινήσει και στη Γερμανία η ειδική πιστοποίηση των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ ως εξής: κόκκινο σήμα για τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλάτι και λίπος, κίτρινο για τρόφιμα με μέτρια περιεκτικότητα και πράσινο για τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε όλα τα παραπάνω και συνεπώς πιο υγιεινά.
Πηγή: DW
Το πρόβλημα της παχυσαρκίας στη Γερμανία είναι πολύ σοβαρό και σχετίζεται άμεσα με τις καθημερινές διατροφικές επιλογές των Γερμανών.
Πολλοί λένε πως η παχυσαρκία έχει μάλιστα «ονοματεπώνυμο» στη Γερμανία και λέγεται: κατεψυγμένη πίτσα. «Μια τέτοια πίτσα, στην χειρότερη περίπτωση με έξτρα τυρί» μετρά για δύο γεύματα. Περιέχει τις μισές θερμίδες από όσες χρειάζεται ένας ενήλικας. Αλλά ποιος τρώει μόνο τη μισή πίτσα;» λέει χαρακτηριστικά η Γκαμπριέλε Γιάντουρ, ειδική σε θέματα προστασίας των καταναλωτών, τονίζοντας ότι μια απλή βόλτα σε ένα γερμανικό σούπερ μάρκετ αρκεί για να καταλάβει κανείς γιατί το 52% των Γερμανών είναι υπέρβαροι. Όπως λέει χαρακτηριστικά σε μια κατεψυγμένη πίτσα 400 γραμμαρίων κρύβονται πάνω από 1000 θερμίδες. Μια αληθινή θερμιδική βόμβα.
Απαιτείται μια νέα διατροφική πολιτική
Στην κατεψυγμένη πίτσα και άλλα αντίστοιχα έτοιμα, προμαγειρεμένα τρόφιμα δύσκολα μπορούν να αντισταθούν οι καταναλωτές στις προηγμένες βιομηχανικά χώρας.
Οι υπέρβαροι είναι επίσης σύμφωνα με μελέτες περισσότεροι από τους λιποβαρείς ανθρώπους παγκοσμίως. Ένα πρόβλημα με θανατηφόρες συνέπειες: αυξημένος κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων, διαταραχές του μεταβολισμού των λιπιδίων, διαβήτης. Επίσης, τα καρδιακά επεισόδια και τα εγκεφαλικά επεισόδια είναι οι πιο πιθανές αιτίες που οδηγούν σε πρόωρο θάνατο. Οι πολιτικοί σε πολλές χώρες προσπαθούν να κάνουν κάτι για όλα αυτά, δίνοντας έμφαση στην εκπαίδευση και την πρόληψη.
Στη Γερμανία αυτή είναι η δουλειά της Γιούλια Κλέκνερ, της αρμόδιας υπουργου για θέματα Διατροφής, Γεωργίας και Προστασίας του Καταναλωτή. «Στόχος μου είναι να δείξω ότι υγιεινή διατροφή είναι η πιο ελαφριά διατροφή!» είπε η ίδια χαρακτηριστικά πριν λίγες μέρες στο πλαίσιο του Φόρουμ του Γερμανικού Κέντρου Διατροφής στη Βόννη. Μάλιστα, όπως ανέφερε, προκειμένου να προωθήσει τη νέα ατζέντα για μια πιο ισορροπημένη διατροφή στη Γερμανία, ζήτησε από τη γερμανική κυβέρνηση 12 εκατομ. ευρώ από τον προϋπολογισμό του 2019.
«Παρατηρήσαμε μέσα από τις πολυάριθμες δράσεις μας σε σχολεία αλλά και γηροκομεία ότι η καλύτερη και πιο υγιεινή διατροφή μπορεί συγχρόνως να μην κοστίζει ακριβά», ανέφερε λέγοντας ότι σε πολλές σχολικές καντίνες το γεύμα με λουκάνικο και τηγανιτές πατάτες ήταν φθηνότερο από ό,τι η φρέσκια σαλάτα.
Αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες
Αλλά ποιες είναι οι ευθύνες της βιομηχανίας τροφίμων αλλά και ποτών;
Σε κάποιες χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία έχει επιβληθεί ήδη από τον Απρίλιο ειδικός φόρος για τα αναψυκτικά με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη. Όπως αναφέρει ο Ντάριο Σαρμάντι, ειδικός σε θέματα διατροφής από τη διεθνή ΜΚΟ Foodwatch, ήδη μεγάλες βιομηχανίες αναψυκτικών έχουν προσαρμόσει ανάλογα τις δοσολογίες για τα αναψυκτικά που πωλούν στη Μεγάλη Βρετανία.
Ο ίδιος θεωρεί ότι και η γερμανική κυβέρνηση θα ήταν καλό να ακολουθήσει αυτό το παράδειγμα. Πολλοί θεωρούν επίσης ότι είναι σημαντικό να ξεκινήσει και στη Γερμανία η ειδική πιστοποίηση των προϊόντων που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ ως εξής: κόκκινο σήμα για τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, αλάτι και λίπος, κίτρινο για τρόφιμα με μέτρια περιεκτικότητα και πράσινο για τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε όλα τα παραπάνω και συνεπώς πιο υγιεινά.
Πηγή: DW
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr