Ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος

Ο όρος μεταρρύθμιση έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον στην Ελλάδα. Μικρές νομοθετικές παρεμβάσεις ήσσονος σημασίας και οριοθετημένου εύρους αποτελέσματος χαρακτηρίστηκαν έτσι προς άγραν ψήφων και εντυπώσεων

Η περίπτωση όμως του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών αποδίδει στην μεταρρύθμιση την πραγματική της έννοια. Αλλάζει με τόσο παρεμβατικό και ουσιώδη τρόπο τη συνολική λογική λειτουργίας και το γενικό προσανατολισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος που αποτελεί μια μεγάλη τομή σε όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Παρεμβάσεις χωρίς ιδεολογικές, μικροκομματικές και καιροσκοπικές παρωπίδες αλλά με λογική, μελέτη των σύγχρονων τάσεων και των βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών έρχονται να αναμορφώσουν το ελληνικό σχολείο.
 
Μετά από έρευνες ως αποτέλεσμα πρακτικής εφαρμογής  είναι πλέον καθολικά αποδεκτό πως όσο πιο αποκεντρωμένο είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα τόσο ποιοτικότερο είναι και πως ένα αυτόνομο σχολείο λειτουργεί πιο αποδοτικά σε σχέση με το επίπεδο παρεχόμενων γνώσεων προς τους μαθητές σε σχέση με ένα κεντρικά απόλυτα κατευθυνόμενο.

Σήμερα το Υπουργείο προτείνει το αυτονόητο. Να δείξουμε εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας και στις σχολικές δομές, να μεταφέρουμε σε αυτούς, που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, τη δυνατότητα να λειτουργήσουν όπως οι ίδιοι κρίνουν προς όφελος των ίδιων των μαθητών. Το ζητούμενο της αυτονομίας αυτής είναι η προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά μιας τάξης έτσι ώστε ο ίδιος ο δάσκαλος να μεταδώσει όσα περισσότερα γίνεται στην ομάδα. Δίνουμε στους δασκάλους τη δυνατότητα να λάβουν αποφάσεις για το καλύτερο της τάξης. Πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία που απαιτεί και από αυτούς να αξιολογούνται και να επιμορφώνονται συνεχώς. Για αυτό άλλωστε προβλέπεται μέσα στο ίδιο νομοσχέδιο η αξιολόγηση των διδασκόντων, όχι τιμωρητικά αλλά με ένα βελτιωτικό χαρακτήρα και σκοπό να διευκολύνει την καθημερινότητά τους, να τους δώσει χώρο να δημιουργήσουν, να καινοτομήσουν χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.    

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εναρμόνισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος με αυτά των προηγμένων ευρωπαϊκών κρατών οι αλλαγές που επέρχονται μεταμορφώνουν ουσιαστικά το σχολείο και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που μέχρι σήμερα γνωρίζαμε στο οποίο κεντρικό ρόλο έπαιζαν η αποστήθιση, το βιβλιο-κεντρικό μοντέλο και η συγκεντρωτική διοίκηση, στο σχολείο του αύριο, σε ένα σχολείο ανοιχτής σκέψης με αυτονομία στην οργάνωση προγραμμάτων, με μαθητο-κεντρικό μοντέλο, με ανάπτυξη και ενθάρρυνση στης κριτικής σκέψης και των δεξιοτήτων, με εκμετάλλευση της ψηφιακών δεδομένων, με λογοδοσία και διαφάνεια.

Άμεσα από την ερχόμενη σχολική χρονιά προχωράμε σε στοχοποιημένες και μελετημένες αλλαγές. Εφαρμόζουμε 2χρονη προσχολική εκπαίδευση. Αυξάνουμε τις δραστηριότητες στα Αγγλικά στο νηπιαγωγείο. Γενικεύουμε τα εργαστήρια δεξιοτήτων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και αναπτύσσουμε 123 νέα προγράμματα σπουδών με έναρξη επιμορφώσεων και πιλοτική εφαρμογή για τα ερχόμενα σχολικά έτη. Επίσης διπλασιάζουμε τα  πρότυπα και πειραματικά σχολεία, από 60 το 2019 σε 112 το 2021.

Το μέλλον δεν περιμένει και οφείλουμε να δώσουμε στη νέα γενιά, χωρίς αποκλεισμούς και περιορισμούς, το καλύτερο επίπεδο γνώσεων που μπορούμε. Διαθέτουμε τη γνώση, τη θέληση, τη βούληση, τις υποδομές και πάνω από όλα και το κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό με άξιους δασκάλους σε όλες της βαθμίδες εκπαίδευσης.  



H Μαρία- Αλεξάνδρα Κεφαλά είναι Βουλευτής Ιωαννίνων – Νέα Δημοκρατία
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr