Γιώργος Μαστράς, o Ελληνας του «Breaking Bad»
Έγραψε μια ντουζίνα σενάρια, σκηνοθέτησε επεισόδια και ήταν ο executive producer της δημοφιλούς σειράς - Η συνεργασία με τον Τζάγκερ και τον Σκορσέζε
Ο διάσημος Γερμανός σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρτζογκ έχει πει ότι «θα μάθεις περισσότερα περπατώντας από τον Καναδά ως τη Γουατεμάλα, απ’ όσα θα μάθεις στη σχολή κινηματογράφου». Το ταξίδι του δικού μας Γιώργου Μαστρά -Τζορτζ για τους φίλους του- ήταν κατά τι διαφορετικό, αλλά εξίσου συναρπαστικό για τον άνθρωπο που έβαλε φαρδιά πλατιά την υπογραφή του στο μυθικό «Breaking Bad». Πώς αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι παράτησε μια στρωμένη καριέρα στον χώρο της Δικαιοσύνης, πούλησε ό,τι είχε και δεν είχε και ταξίδεψε για χρόνια σε διάφορα μέρη του κόσμου.
Και ήταν αυτό το ολικό restart στη ζωή του, αυτή η αέναη αναζήτηση της περιπέτειας που τον έστειλε να διασχίσει τον Δρόμο του Μεταξιού, να σκαρφαλώσει κορυφές στα Ιμαλάια, να κοιμάται υπό πολικές θερμοκρασίες στην οροσειρά Καρακορούμ και να βαδίζει σε στενά μονοπάτια του Χίντου Κους.
Οταν επέστρεψε στην Αμερική, ο Γιώργος Μαστράς ήταν ένας άλλος άνθρωπος, ένας συλλέκτης εμπειριών που ήθελε να κάνει πλέον τελείως διαφορετικά πράγματα, χωρίς ίσως να φαντάζεται ότι η νέα του διαδρομή θα τον έφερνε κάποια στιγμή να μιλάει με τον Μικ Τζάγκερ και τον Μάρτιν Σκορσέζε.
Η βουτιά του στον σκληρό χώρο των τηλεοπτικών παραγωγών πριν από δεκαεπτά χρόνια δεν ήταν εύκολη για έναν πρώην ανακριτή. Το ταλέντο του όμως δεν άργησε να φανεί, ειδικά από τη στιγμή που εντάχθηκε στους σεναριογράφους του «Breaking Bad», της σειράς που για πολλούς θεωρείται η καλύτερη όλων των εποχών.
Στην Εισαγγελία
Στις 10 Απριλίου του 1966, μια συνηθισμένη ανοιξιάτικη μέρα στη Βοστόνη, ο Γιώργος Μαστράς και η σύζυγός του Αθηνά ζούσαν την ευτυχία των γονιών που κρατάνε για πρώτη φορά αγκαλιά το παιδί τους. Αμφότεροι είχαν μεγαλώσει στις ΗΠΑ, τη χώρα που έγινε η δεύτερη πατρίδα τους και ο τόπος όπου έστησαν μια καλύτερη ζωή γι’ αυτούς και τα δύο παιδιά τους, την πρωτότοκη Μαρία και τον Γιώργο.
Ο μικρός Γιώργος Μαστράς μεγάλωσε στους κόλπους μιας οικογένειας που ανήκε στη μεσοαστική τάξη, ήταν πολύ καλός μαθητής και όταν ήρθε η ώρα να επιλέξει τι θέλει να κάνει στη ζωή του, επέλεξε τη Νομική. Φοίτησε στο φημισμένο Πανεπιστήμιο Yale και πήρε το διδακτορικό του από το UCLA, ενώ ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως ανακριτής, ασχολούμενος με ποικίλες υποθέσεις, από κλοπές και ληστείες μέχρι δολοφονίες.
Ο Μαστράς ήταν πολύ καλός στη δουλειά του, αλλά όταν δέχθηκε μια πρόταση για να αναλάβει σύμβουλος σε ένα σωφρονιστικό ίδρυμα ανηλίκων το έπραξε άμεσα μπαίνοντας σε έναν άλλο κόσμο.
Μετά, σειρά είχε το Λος Αντζελες αρχικά και η Νέα Υόρκη αργότερα, όπου εξάσκησε τη δικηγορία μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν αποφάσισε να αλλάξει δραστικά τη ζωή του. Δεν έχει διευκρινίσει ποτέ τι ήταν αυτό που τον ώθησε, έπειτα από δέκα χρόνια καριέρας στον χώρο της Δικαιοσύνης, να σταματήσει να εξασκεί το επάγγελμα του δικηγόρου, αναζητώντας κάτι άλλο. Ο,τι και να ήταν αυτό, για να το βρει πούλησε όλα του τα υπάρχοντα και ταξίδεψε στην άλλη άκρη του κόσμου, μακριά από τις ανέσεις και τις πολυτέλειες που είχε συνηθίσει να ζει.
Δείτε το τρέιλερ της σειράς «Breaking Bad»
Από το Πακιστάν μέχρι το Αφγανιστάν και την Ινδία, ο Μαστράς έγινε νομάς, περπάτησε τον Δρόμο του Μεταξιού, έκανε ορειβασία σε δύσβατες κορυφές και κοιμόταν σε άγνωστα χωριά, συνήθως σε φτωχικά σπίτια. Εφοδιασμένος με μια φωτογραφική μηχανή απαθανάτισε στιγμές από τα ταξίδια του, οι οποίες περιλαμβάνουν τοπία αλλά και ανθρώπους σε μικρές στιγμές της καθημερινότητάς τους. Οταν επέστρεψε στην Αμερική ήταν ένας άλλος άνθρωπος, ο οποίος δεν είχε πλέον την παραμικρή όρεξη να ασχοληθεί ξανά με τη Νομική.
Ηθελε να γράψει…
Η καταξίωση
Το ότι η αδελφή του ήταν ήδη σεναριογράφος δενήταν πλεονέκτημα για τον Μαστρά, που εισήλθε με το πρώτο του κείμενο στο «The Evidence» το 2006.
Την επόμενη χρονιά έγραψε τα σενάρια δύο επεισοδίων για τη σειρά «Οι φάκελοι της Δρέσδης» και το 2008 έλαβε το τηλεφώνημα που άλλαξε τη ζωή του, αφού εντάχθηκε στη σεναριογραφική ομάδα του «Breaking Bad», που ξεκινούσε τη διαδρομή του στα άνυδρα τοπία του New Mexico.
Θέμα της, ένας καθηγητής Χημείας με μια μέτρια έως μίζερη ζωή και πενιχρό εισόδημα, έρχεται αντιμέτωπος με τον καρκίνο του πνεύμονα και αποφασίζει το αδιανόητο: να γίνει παρασκευαστής κρυσταλλικής μεθαμφεταμίνης -κορυφαίας ποιότητας όμως- ώστε να διασφαλίσει οικονομικά την οικογένειά του πριν πεθάνει.
Ο Μαστράς γράφει ένα επεισόδιο της πρώτης σεζόν και συνδράμει σε αρκετά ακόμη, ενώ τη δεύτερη χρονιά προάγεται σε executive story editor, την ίδια στιγμή που η σειρά αποθεώνεται από κοινό και κριτικούς. Αρχίζουν να έρχονται οι διακρίσεις στα συγγραφικά βραβεία Guild, με τον Ελληνα σεναριογράφο να έχει όλο και πιο πολλή δουλειά.
Θα γράψει συνολικά μόνος του πάνω από δώδεκα επεισόδια τα επόμενα πέντε χρόνια, θα σκηνοθετήσει ορισμένα, ενώ θα είναι και εκτελεστικός παραγωγός σε ένα εργασιακό ντελίριο από αυτά που εκτοξεύουν καριέρες. Είναι πλέον ένα από τα δυνατά χαρτιά στη συγγραφή σεναρίων για τηλεοπτικές σειρές, αφού το «Breaking Bad» γίνεται η απόλυτη εμμονή, ενώ ο πολύς Στίβεν Κινγκ τον αποθεώνει στη μόνιμη στήλη που διατηρεί στο «Entertainment Weekly».
O σκηνοθέτης και μετρ των σεναρίων γράφει ότι το επεισόδιο με τίτλο «Grilled» που έγραψε ο Μαστράς είναι η απτή απόδειξη του γιατί η εν λόγω σειρά είναι το πιο πρωτότυπο σε σασπένς δράμα της τηλεόρασης. Οταν η σειρά θα ολοκληρωθεί, το 2013, το συγκλονιστικό τελευταίο επεισόδιο θα παρακολουθήσουν πάνω από 10 εκατομμύρια τηλεθεατές, με τον Ελληνα δημιουργό να είναι πλέον ένα από τα πιο καυτά συγγραφικά ονόματα του χώρου.
Sex, drugs and rock ‘n’ roll!
Με τη φόρα από το «Breaking Bad» ο Μαστράς είναι ανοιχτός σε προτάσεις και η καλύτερη έρχεται από το HBO, που τον κλέβει από το AMC για ένα φιλόδοξο project.
Μέχρι εκείνη τη στιγμή ο Ελληνας σεναριογράφος-παραγωγός-σκηνοθέτης παραμένει ένα αίνιγμα σε ό,τι αφορά την προσωπική του ζωή, αφού στις συνεντεύξεις του επικεντρώνεται καθαρά στην επαγγελματική του διαδρομή.
Το ίδιο θα πράξει και μετά, ενώ επέλεξε να μένει στους λόφους του Σαν Γκάμπριελ, έξω απο το πολύβουο Λος Αντζελες, όπου κυριαρχούν η ηρεμία και οι χαλαροί ρυθμοί ζωής. Εχει ήδη γράψει ένα μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στις χώρες που ταξίδεψε και κυρίως στο Πακιστάν, με τίτλο «Fidali’s Way», το οποίο εστιάζει στην αδελφική φιλία, στον φανατικό θρησκευτισμό και τις βίαιες συνέπειες του πολέμου στους ανθρώπους.
Το HBO τον θέλει για κάτι πολύ φιλόδοξο, μια σειρά για τη μουσική μετάβαση από το παλιό στο νέο στα 70s, την οποία εμπνεύστηκαν ο Μικ Τζάγκερ των Rolling Stones και ο πολύς Μάρτιν Σκορσέζε.
Ο τελευταίος μαζί με τον Μικ ζητάνε από τον Ελληνα σεναριογράφο να γράψει το πρώτο επεισόδιο του «Vinyl», το οποίο θα σκηνοθετήσει ο άνθρωπος που υπέγραψε εμβληματικά φιλμ για τη μαφία, όπως το «Καζίνο» και «Τα καλά παιδιά».
Ο Μαστράς πέφτει με τα μούτρα στη δουλειά, κουβαλώντας το δυσανάλογο βάρος της τεράστιας επιτυχίας του «Breaking Bad», για κάτι εντελώς διαφορετικό αυτή τη φορά. Το θέμα τον εξιτάρει, αφού θα πρέπει να αναβιώσει την πιο φετιχιστική περίοδο της ροκ και ποπ κουλτούρας σε μια Νέα Υόρκη στα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’70. Αυτή που ήταν εμποτισμένη με άγρια νιάτα, σκληρό ροκ, άφθονα ναρκωτικά, σεξ και μια μουσική βιομηχανία που παζαρεύει deals εκατομμυρίων.
Δείτε το τρέιλερ της σειράς «Vinyl»
Ετοιμάζει τον «πιλότο», όπως λέγεται το πρώτο επεισόδιο, οι Σκορσέζε και Τζάγκερ ενθουσιάζονται και ο πρώτος μαζί με τον Μαστρά είναι στο πλατό για το «φώτα, κάμερα, πάμε...».
Ο Μαστράς βλέπει ένα κινηματογραφικό του είδωλο να σκηνοθετεί το δικό του σενάριο, ενώ ο Μπόμπι Καναβάλε που έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ερμηνεύει τον ιδιοκτήτη δισκογραφικής εταιρείας Ρίτσι Φινέστρα και δίνει ρέστα στην εναρκτήρια σκηνή του «Vinyl».
Εκεί όπου σνιφάρει κόκα πρτού βρεθεί ανάμεσα σε ένα φρενιασμένο πλήθος που χοροπηδάει στους ρυθμούς των New York Dolls, ο οποίος, ψάχνοντας αγοραστή για να πουλήσει την εταιρεία, μιλάει άνετα με τον Ρόμπερτ Πλαντ των Led Zeppelin.
Το πρώτο επεισόδιο λαμβάνει εξαιρετικές κριτικές, αλλά η συνέχεια δεν θα είναι αυτή που περίμεναν όλοι, κυρίως επειδή ο Σκορσέζε έχει πολλά πράγματα να κάνει, όπως και ο Τζάγκερ εκείνη την περίοδο.
Παρόλο που το HBO αρχικά λέει ότι θα προχωρήσει στον δεύτερο κύκλο, αυτό τελικά δεν θα γίνει και ο Μαστράς από το φθινόπωρο του 2016 συνεχίζει τη διαδρομή του κρατώντας τις δύο πολύ δυνατές γνωριμίες που έκανε.
Σύμφωνα με δημοσιεύσεις του IMDB, ο Ελληνας σεναριογράφος γράφει το σενάριο για το «90 Church», το οποίο πραγματεύεται την αληθινή ιστορία ενός νεαρού αστυνομικού που μετατίθεται στη Δίωξη Ναρκωτικών της Νέας Υόρκης. Ερχόμενος αντιμέτωπος με τη διαφθορά, ο πράκτορας θα χρησιμοποιήσει ανήθικες και βρώμικες τακτικές για να πολεμήσει ναρκέμπορους και αστυνομικούς που «λαδώνονται».
H σειρά θα προβληθεί στο Netflix και η παραγωγή της έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ παραμένει άγνωστο αν ο Μαστράς εκτός από το σενάριο θα είναι και εκτελεστικός παραγωγός, συνεχίζοντας μια πορεία που ξεκίνησε πριν από περίπου είκοσι δύο χρόνια. Τότε που έβαλε το πτυχίο της Νομικής σε ένα συρτάρι, το έκλεισε και δεν το άνοιξε ποτέ ξανά.
Ειδήσεις σήμερα:
Πυροβολισμοί στη Νέα Ιωνία: Η στιγμή της διαφυγής των συμμορίας των επτά Αλβανών - Δείτε βίντεο
Πόλεμος στην Ουκρανία: Η Δύση σε alert για τη σύμπραξη Κίνας-Ρωσίας, «πολιτική λύση» υπόσχεται το Πεκίνο
Σαμίμα Μπεγκούμ: Η «νύφη του ISIS» χάνει τη βρετανική υπηκοότητα - Εκλιπαρούσε πως μετάνιωσε
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr